Stymulacja już w okresie niemowlęcym jest niezwykle istotnym elementem kształtowania rozwoju dziecka zdrowego, a szczególnie obciążonego różnymi trudnościami. O jej znaczeniu mówi się coraz więcej. Rynek wydawniczy także nie zostaje tutaj bierny – pojawia się coraz więcej gotowych pomocy i materiałów, które pozwalają zaoszczędzić czas zabieganym rodzicom.
Dziś chcę pokazać Ci propozycję Wydawnictwa WiR – TERAPIA FUNKCJI WZROKOWYCH oraz TERAPIA FUNKCJI SŁUCHOWYCH. Dwie teczki, które pomogą Ci w stymulacji percepcji wzrokowej i słuchowej Twojego Malucha:
PERCEPCJA SŁUCHOWA
Cały materiał zawarty w teczce wykonany jest z grubszych kartoników i bazuje na czterech kontrastowych i najlepiej odbieranych przez niemowlęta kolorach: białym, czarnym, żółtym i czerwonym. Zawiera zarówno propozycje zabaw opartych na słowie, jak i niewerbalnych.
Podczas zabaw z teczką, warto przygotować dwa zestawy instrumentów – autorka podpowiada w jaki sposób bawić się, aby stymulować umiejętność interpretacji, zapamiętywania i identyfikowania dźwięków. Dzięki temu, uczymy Malucha koncentracji i uwagi, skupienia na bodźcu słuchowym, wpływamy na proces uczenia się mowy – to najważniejszy aspekt tych ćwiczeń.
Autorka proponuje w opisanym zestawie zabawy na instrumentach muzycznych, samogłoskach, wyrażeniach dźwiękonaśladowczych oraz konkretnych rzeczownikach w mianowniku. Przedstawione propozycje zabaw rozwojowych bazują więc na mechanizmach prawopółkulowych, od których rozpoczynamy terapię czy stymulację.
PERCEPCJA WZROKOWA
Druga teczka – również autorstwa Agnieszki Bali – skoncentrowana jest na stymulacji percepcji wzrokowej. Podobnie jak wcześniejsza, bazuje na czterech kontrastowych kolorach, a propozycje zabaw i stymulacji, opierają się na mechanizmach prawopółkulowych.
Przedstawione na powyższym zdjęciu grafiki, przeznaczone są do wycięcia – łącznie widzicie na nim 12 małych, dwustronnych obrazków. Praca z teczką wpłynie na utrwalenie kontaktu wzrokowego z dzieckiem, aktywne spostrzeganie w działaniu, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i koncentracji. Będzie pobudzać dziecko do naśladowania czynności osoby dorosłej i obserwacji.
Proponowane zadania bazują na umiejętności obserwacji i naśladowania – dzięki zestawom kartoników, terapeuta/ rodzic układa wzór (na początku tylko 1 kartonik), a dziecko naśladuje jego czynność, układając tak samo. Poziom trudności wzrasta wraz z ilością kartoników. Każda z teczek zawiera dokładną instrukcję obsługi podaną przez autorkę.
Teczki przeznaczone są dla dzieci od wieku niemowlęcego. Warto jednak zaznaczyć, że świetnie sprawdzą się także w terapii dzieci starszych, u których rozwój języka został zatrzymany. Poprzez kreatywne ich wykorzystanie, z powodzeniem możemy tworzyć szereg zadań lewopółkulowych, wymagających od dziecka na przykład analizy od lewej do prawej strony (układanie sekwencji, układanek lewopółkulowych, analogii).
Nawet nie wiecie jak często ktoś pyta mnie, co kupić dziecku z okazji pierwszych urodzin – żeby było edukacyjne i rozwojowe. Żeby bawiło i uczyło. Myślę, że jedna z teczek (jest ich kilka części, ale to musicie już sprawdzić na stronie Wydawnictwa WiR), może okazać się kapitalnym pomysłem.
A może Ty jesteś Mamą/ Tatą Maluszka i masz swoje sprawdzone sposoby na zabawy rozwojowe? Chętnie przeczytam w komentarzu 🙂