Biblioteczka logopedy – część pierwsza

Od bardzo dawna obiecuję sobie, że przygotuję cykl artykułów o nazwie Biblioteczka logopedy. Chcę w nich pokazać publikacje i pozycje książkowe, z których uczę się, korzystam i ciągle wracam w razie potrzeby. Dziś wielki dzień, bo oto mam chwilę w ciszy i z jeszcze ciepłą kawą obok – zrobiłam zdjęcia i siadam, by wszystko Wam opisać. A bohaterami dzisiejszego tekstu są książki z ogromnie lubianej przeze mnie serii „Logopedia XXI wieku” z Wydawnictwa Harmonia

 

Chociaż cała wspomniana seria zawiera więcej pozycji, ja posiadam ich (już aż) dziesięć. Napisałam we wstępie, że to jedna z moich ulubionych serii wydawniczych i nie było to przerysowanie. Mam je zawsze pod ręką na regale i niezmiernie często wracam do nich pisząc artykuły, szukając podpowiedzi przy planowaniu terapii logopedycznych, czy po prostu – ucząc się i szukając nowych wiadomości w ramach mojego wyzwania #15minutnaukidziennie.

Bardzo często kiedy na INSTAGRAMIE czy prowadzonym przeze mnie koncie na FACEBOOKU piszą studenci logopedii z prośbą o polecenie książek, które warto mieć, odsyłam właśnie do dzisiejszej serii.

Dlaczego tak ją cenię? 

  • Podręczniki są zbiorami publikacji naukowych i artykułów podzielonych według konkretnych zagadnień w obrębie jednego tematu;
  • Ich autorami są osoby z własnym dorobkiem naukowym, a każdy artykuł jest recenzowany – nie znajdziesz tutaj nieprawdziwych informacji;
  • Każdy tekst posiada na końcu pokaźnych rozmiarów bibliografię;
  • W wielu artykułach znajdziesz w podsumowaniu „pytania i polecenia kontrolne”, które ułatwiają powtórzenie materiału po nauce;
  • Każdy artykuł podzielony jest na podrozdziały, a najważniejsze informacje są zaznaczone w sposób graficzny w tekście.

Do końca czerwca na poniższe tytuły mam dla Was 15% rabatu w Wydawnictwie Harmonia z kodem: MRJWB1 :

  • „Język w biegu życia”
  • „Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną”
  • „Logopedia artystyczna”
  • „Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki”
  • „Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej”
  • „Zaburzenia płynności mowy”

Nie jestem w stanie opowiedzieć tu o całej treści wszystkich książek, które dziś pokazuję, jednak wybiorę po jednym tekście, który pomoże Ci być może zobaczyć czego dotyczy tom (to ciężki wybór). W „Metodologii badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki” znajdziesz artykuł prof. dr hab. Marii Kielar – Turskiej: Testy sprawności językowych i komunikacyjnych w diagnozie logopedycznej. Artykuł w przystępny sposób przedstawia różne testy logopedyczne wraz z ich charakterystyką oraz wskazaniem ich wad i zalet w procesie diagnostycznym. Uważam, że jest bardzo dobrą podpowiedzią dla osób poszukujących odpowiedniego testu w konkretnym przypadku.

 

Cały tom „Surdologopedia” pod redakcją dr Ewy Muzyki – Furtak to absolutne „must have” logopedy – nie wiem czy jestem w stanie wskazać jeden artykuł, bo każdy jest niesamowicie potrzebny i istotny. Od tekstu omawiającego centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (prof. Kurkowskiego), po analizujący wymowę dzieci niesłyszących (dr Lorenc). Ogrom wiedzy potrzebnej nie tylko surdo-, ale w moim odczuciu – chyba każdemu logopedzie.

 

Do „Wczesnej interwencji logopedycznej” sięgam równie często co do „Biomedycznych podstaw logopedii”. To chyba dwie najczęściej otwierane przeze mnie książki z tej serii. Jeśli pracujesz z maluchami, pierwsza Cię nie zawiedzie – mnóstwo treści dotyczących na przykład: pozycjonowania, karmienia, zaburzeń układu stomatognatycznego, wcześniactwa, wad genetycznych. Z kolei „Biomedyczne podstawy logopedii” to rzeczywiście baza wiedzy. Sięgam po tę książkę bardzo często pisząc teksty i publikacje, a artykuł „Biomedyczne podstawy mowy” autorstwa prof. Panasiuk czytałam już co najmniej kilka razy i zawsze polecam.

 

Logopedia jest dziedziną nauki niezwykle interdyscyplinarną, co wymaga od nas bardzo holistycznego spojrzenia na wiele dziedzin. Logopeda musi znać podstawowe zagadnienia dotyczące języka polskiego. „Wiedza o języku polskim dla logopedów” to niewielka książeczka, która jednak w bardzo przystępny sposób przedstawia wiedzę językoznawczą dla logopedów.

Jeśli pracujesz z pacjentami z niepełnosprawnością intelektualną, zdecydowanie dobrym wyborem książkowym będzie „Diagnoza i terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną” oraz „Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej”. Ponieważ na co dzień nie pracuję z osobami z niepełnosprawnością intelektualną czy porażeniem mózgowym, sięgam do nich rzadziej, jednak przeczytałam je i obie, pomimo, że nie są łatwą lekturą, wnoszą bardzo dużo z zakresu logopedii, neurologopedia oraz pedagogiki specjalnej. Podręczniki na pewno pomogą podczas diagnozy oraz planowania terapii logopedycznej u pacjentów z wymienionymi trudnościami.

Kolejna książka to znów moje odkrycie i pozycja, którą czytałam nawet do poduszki – niezwykle interesująca dla mnie (fascynującej się wadami artykulacyjnymi) „Logopedia artystyczna”. Tę książkę chyba też zaliczyłabym do tych potrzebnych każdemu logopedzie. Jeśli chcesz wiedzieć jak być dobrym mówcą, jakie normy ortofoniczne uznawać, jak dostosować prozodię mowy, jakich błędów wymowy nie popełniać, jakie są anatomiczno – fizjologiczne podstawy emisji głosu, to jest dla Ciebie. Oprócz tego możesz dowiedzieć się o podstawach autoprezentacji, komunikacji językowej wybranych grup zawowodwych czy o logopedii w szkole teatralnej. Szalenie ciekawe, polecam!

 

Temat niepłynności mowy jest dla mnie zawodowo tematem trudnym. Nie ukrywam, że cały czas się go uczę, więc tom „Zaburzenia płynności mowy” czytam z zainteresowaniem. Podoba mi się, że wiele tekstów opiera się na naukowych, osobistych doświadczeniach ich autorów. Publikacja przedstawia różne podejścia i spojrzenia na problem niepłynności mowy, odwołując się do wielu dziedzin naukowych.

 

 

A na koniec – „Język w biegu życia”. Najprościej rzecz ujmując to książka o… języku. O tym jak zmienia się on na przestrzeni lat, o jego etapach rozwoju w kontekście cywilizacyjnym, ale także w odniesieniu do rozwoju językowego człowieka. Bardzo lubię i często korzystam z rozdziału prof. Łuczyńskiego: „Proces gramatykalizacji w rozwoju językowym dziecka”. Jeśli interesują Cię zagadnienia dotyczące rozwoju językowego w różnych przedziałach wiekowych człowieka oraz związane z wpływem języka na rozwój społeczny, na pewno się nią nie zawiedziesz.

 

Na zdjęciu nie trzymam wszystkich książek, a i tak jest tu morze wiedzy. Kiedy znaleźć czas, aby czytać? Spróbuj mojej metody i narzuć sobie 15 minut nauki dziennie. Usiądź wieczorem i zamiast scrollować na telefonie, otwórz jeden rozdział. Zobaczysz, że wejdzie Ci to w nawyk i pozwoli wprowadzić własną samodyscyplinę. A wszystko to oprócz oczywistych zalet ma jeszcze jedną – mnie udaje się powoli (podkreślam to słowo – POWOLI 🙂 )kończyć zaległości na półkach i robić miejsce na… następne!

Scroll to Top