Zwykłe klocki, a tyle możliwości!

0

Jak to jest, że sklepowe półki uginają się od zabawek, ale ze świecą znaleźć wśród nich zwykłe, drewniane lub plastikowe klocki? Może to tylko moje doświadczenia, ale po bezowocnym opuszczeniu czwartego z kolei sklepu, zamówiłam plastikowe klocki przez Internet. I o ich użyciu będzie właśnie dziś, zapraszam.

 

Jako logopeda i terapeuta uważam, że klocki – czy to plastikowe czy drewniane – powinno posiadać każde dziecko. My mamy takie i takie. Oczywistym jest, że drewniane są nieco trudniejsze, ale też można dzięki nim bawić się w odmienny sposób.

Pokażę Wam, że posiadając w domu WÓR PEŁEN KLOCKÓW możemy działać i bawić się w niezwykle kreatywny i rozwojowy sposób. A właściwie – sposoby.

KATEGORYZACJE

Taki tu, taki tu…

Umiejętność kategoryzowania jest bardzo ważna w rozwoju dziecka. Wymaga lewopółkulowej analizy szczegółów, dostrzeżenia cech wspólnych i różnicujących. Kładziemy przed dzieckiem jeden klocek w jednym kolorze, a nieco dalej drugi w innym kolorze. Następnie podajemy do rączki po jednym klocku, pytając Gdzie pasuje? . Bazując na klockach, możemy segregować wg koloru, kształtu lub wg jednej cechy w oderwaniu od drugiej (czyli np.: zwracamy uwagę na kolor, bez względu na kształt). Na koniec podsumowujemy – Super! Brawo! Tu różowe, tu zielone. 

SEKWENCJE

Sekwencje – etap powtarzania

Układanie sekwencji to ćwiczenie bardzo mocno angażujące do pracy lewą półkulę. Wymaga analizy krok po kroku, linearnie. Ćwiczy dodatkowo koncentrację i uwagę oraz analizę wzrokową. Układamy przed dzieckiem prostą sekwencję typu ABAB. Dziecko otrzymuje taką samą ilość identycznych klocków. Prosimy, aby ułożyło pod spodem tak samo. Uwaga! Należy bezwzględnie pamiętać, aby układać sekwencję od lewej strony do prawej (kierunek czytania i pisania) oraz element po elemencie.

NAUKA CZYTANIA

Samogłoski – łączenie w pary

Plastikowe klocki idealnie nadają się do pisania po nich (wystarczy zwykły, suchościeralny pisak do białych tablic). Wykorzystaj je więc w nauce czytania, zapisuj samogłoski, sylaby, wyrażenia dźwiękonaśladowcze czy wyrazy globalne, zależnie od tego, na jakim etapie nauki jesteście. Jeśli chcesz zacząć uczyć czytać, rzuć okiem na MÓJ ARTYKUŁ. Mając klocki z zapisanymi elementami nauki czytania, możemy używać ich na wszelkie sposoby, bawić się, a przy tym – wręcz nieświadomie – utrwalać materiał.

MYŚLENIE LOGICZNE

Element nie pasuje ze względu na inny kolor…

… ale może też nie pasować przez odmienny kształt.

Ułóż kilka klocków w jednym kolorze i dorzuć jeden w innym. Zapytaj dziecko Który nie pasuje? Dlaczego? Spróbuj zrobić to samo ale zamiast kolorów, z jednym, niepasującym do pozostałych kształtem. Dziecko analizuje, porównuje i wybiera element o odmiennych cechach. Myślenie pełną parą!

PAMIĘĆ SYMULTANICZNA I SEKWENCYJNA

Pamięć – zapamiętaj pokazane dwa lub trzy klocki

Bez problemu poćwiczysz ją z klockami. O pamięci pisałam TUTAJ. Dziś tylko przypomnę Ci, że zaczynamy od ćwiczeń pamięci symultanicznej (pokazujemy jednocześnie przez 3 sekundy 2 klocki). Jeśli dziecko radzi sobie i zapamiętuje 2 elementy jednocześnie, możemy próbować ćwiczeń pamięci sekwencyjnej (pokazujemy pierwszy klocek przez 3 sekundy, zasłaniamy, pokazujemy drugi klocek przez 3 sekundy, zasłaniamy). Na początek najłatwiej zapamiętywać kolory, później możesz spróbować kształty.

NAŚLADOWANIE WZORÓW CZYLI ANALIZA WZROKOWA

Ułóż tak samo jak ja

Naśladowanie wzorów jest ważnym ćwiczeniem – wymaga od dziecka bardzo dokładnej analizy, dostrzeżenia z której strony znajduje się dany element, ile tych elementów jest. Są szczegóły, jest praca lewej półkuli. A więc naśladujcie ile się da. Najlepiej, jeśli Ty ułożysz wzór, a dziecko naśladuje go pod spodem.

MAŁA MOTORYKA

Wyjmij guziczki za pomocą dwóch palców lub szczypczyków

Wrzuć małe guzki, do każdego z otworów klocka. Spróbuj wyjąć za pomocą chwytu pęsetowego – i co? Wcale nie takie łatwe. Zamiast guzików możecie zrobić kulki z papieru lub folii aluminiowej i wyławiać je za pomocą szczypczyków do kostek cukru.

 


 

Dotarliśmy do końca mojej listy pomysłów i inspiracji. Liczę, że czas, który poświęciłaś/ -eś na przeczytanie jej, nie był czasem zmarnowanym. Jeśli masz więcej pomysłów na użycie klocków – czekam na Twój komentarz poniżej. Czekam na Ciebie codziennie na moim FACEBOOKU oraz INSTAGRAMIE.

Do zobaczenia!

 

Share.

Napisz komentarz