WESOŁY TRENING GŁOSKI [R] Z BRUNEM I RYSIEM – CZ.1

0

Twoje dziecko nie mówi [r]? Być może ten artykuł jest właśnie dla Was!

Głoska [r] jest najtrudniejszą z wszystkich głosek języka polskiego. U prawidłowo rozwijającego się dziecka pojawia się ona jako ostatnia w jego wymowie. Powinno to nastąpić w okolicach piątych urodzin malucha. Nie zawsze jednak chce się ona pojawić. Wtedy – trzeba działać! Samo nie przyjdzie, a czekanie tylko pogorszy sytuację. Zatem, dlaczego nie warto zwlekać z jej wywołaniem?

  1. Dziecko idące do szkoły powinno mieć już opanowane w wymowie wszystkie głoski języka polskiego.
  2. Jeśli nie mówi [r], być może substytuuje je inną głoską (głównie [l]lub [j]). Pamiętaj, że tak jak dziecko mówi, tak też będzie pisało.
  3. Rotacyzm usłyszy praktycznie każdy w wymowie dziecka. Może to powodować u niego poczucie inności, mniejszą pewność siebie, poczucie bycia gorszym w stosunku do swoich rówieśników.

Naprawdę nie ma czego się bać. Terapia rotacyzmu nie należy do szybkich i łatwych, ale nie zawsze musi tak być. Sama pamiętam chłopca, który trafił do mnie substytuując głoskę [r]głoską [l], a po dwóch miesiącach powiedział piękne i świadome “rowerrr” 🙂

Co jest ważne zanim zaczniesz trening głoski z [r]z dzieckiem?

  1. Uświadom dziecku, dlaczego konieczne są te ćwiczenia oraz jakie pozytywne efekty mogą mu przynieść.
  2. Systematyczność ćwiczeń w domu – nawet 15 minut dziennie. Język musi nauczyć się, w którym miejscu w buzi będzie pracował. Żeby mózg tą nową umiejętność zakodował, musi być ona regularnie powtarzana.
  3. Kontrola wędzidełka podjęzykowego – często jest ono zbyt krótkie i bez zabiegu podcięcia (frenotomii), wywołanie głoski [r]nie będzie możliwe. O WĘDZIDEŁKU PISAŁAM TUTAJ.

Jako logopeda bardzo lubię terapię rotacyzmu – wspólne ćwiczenia, zabawy do łez, pierwszy błysk w oku kiedy uda się uzyskać najpierw choćby maleńkie, jednouderzeniowe R. Sukcesy motywują – i ja i dziecko, z którym ćwiczę, chcemy udowodnić sobie i wszystkim dookoła, że tak! Uda nam się! 🙂

Ponieważ ciągle poszukuję nowych pomocy logopedycznych, tym razem stworzyłam własną: WESOŁY TRENING GŁOSKI [R] Z BRUNEM I RYSIEM. Na 6 stronach A4 znajdziesz 12 kart z zadaniami, od ćwiczeń przygotowujących, aż po wyrazy z grupą TR/DR.

Podczas ćwiczeń towarzyszą dziecku miś Bruno oraz królik Rysio. Ich obecność pozwala nieco odwrócić jego uwagę od trudnych ćwiczeń, rozweselić, zmotywować do pracy nad wymową. 

Oprócz tego na końcu przygotowałam dla Ciebie podwójny zestaw ilustracji misia i królika. Jeśli wydrukujesz go dodatkowo podwójnie, w sumie otrzymasz 4 komplety obrazków. Dzięki temu masz gotowy materiał do ćwiczeń między innymi:

  • Układanek lewopółkulowych na obrazkach:
  • Identyfikacji – łączenia w pary (dla dzieci młodszych): 
  • Powtarzania, kontynuowania i uzupełniania sekwencji obrazków:
  • Pamięci symultanicznej i sekwencyjnej (tutaj radziłabym nakleić obrazki na jednakowej wielkości kartoniki, aby dziecko nie zapamiętywało kształtu obrazka ale samą ilustrację).
  • Nauki czytania (podpisywanie obrazków pseudowyrazami).
  • Kategoryzacji (misie i króliki – dla dzieci młodszych).

A teraz dobra wiadomość – możesz już teraz pobrać i wydrukować moją nową pomoc. Wystarczy, że klikniesz:

POBIERZ WESOŁY TRENING GŁOSKI [R]

Mam nadzieję, że moje materiały będą okazją do ćwiczeń artykulacyjnych,a przy okazji świetną zabawą. Jeśli podoba Ci się dzisiejszy artykuł, zostaw po sobie ślad w postaci komentarza poniżej – będzie mi bardzo miło 🙂

Już wkrótce ukaże się druga część “Wesołego treningu”, w którym znajdziesz wyrazy z głoską [r]w różnych pozycjach, trudne zwroty oraz rymowanki.

Share.

Napisz komentarz