“Myślę i mówię” – Rozwijanie mowy i myślenia u przedszkolaków

3

dav

W ostatnim głosowaniu przeważającą liczbą głosów zdecydowaliście, że chcecie przeczytać recenzję pakietu zeszytów “Myślę i mówię” autorstwa Bożeny Senkowskiej. Dziś spełniam Wasze życzenie! 🙂 Zapraszam do lektury.

Pakiet zeszytów, który znajdziecie w Wydawnictwie Edukacyjnym , składa się z 10 zeszytów, a każdy z nich liczy 40 stron. Dla jednego to dużo, dla innego mało. Ja uważam, że jak na jeden zeszyt, zadań i pomysłów do wykorzystania jest naprawdę mnóstwo!

Zeszyty przeznaczone są nie tylko dla logopedów, ale także dla wszystkich osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Nie składa się on z ćwiczeń stricte logopedycznych, ale ogólnorozwojowych. Co na temat zeszytów przeczytamy u Wydawcy?

Seria Myślę i mówię poświęcona jest rozwijaniu myślenia i mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Może stanowić uzupełnienie terapii logopedycznej, może być też pomocna nauczycielom przedszkoli oraz rodzicom podczas zabaw z dzieckiem. Krótkie ćwiczenia zawarte w zeszytach aktywizują mowę i procesy myślowe: porównywanie, uogólnianie, klasyfikowanie, rozwijają wyobraźnię dziecka. Jednocześnie doskonalą umiejętność rozumienia i werbalizacji podstawowych pojęć ogólnych, kształtują zdolność precyzyjnego wysławiania się, mowę bierną i czynną. Dają również możliwość usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych.

Każdy z zeszytów zawiera ćwiczenia i zadania z osobnego kręgu tematycznego i zakresu materiału. Kolejno są to:

  1. Taki sam, inny – podobieństwa i różnice

dav

Zeszyt pierwszy pozwala dziecku poćwiczyć dostrzeganie cech elementów, zauważać cechy wspólne, a także różniące elementy. Dzięki tym ćwiczeniom Maluch nie tylko usprawni swoje myślenie operacyjne, ale także poprawi analizę wzrokową, koncentrację oraz małą motorykę. Pracując z tym (a także z pozostałymi) zeszytem dziecko nie tylko będzie opowiadać, a przez to poszerzać swój słownik i ćwiczyć wymowę, ale także łączyć, zaznaczać, rysować, wykreślać. Mała rączka będzie miała dużo pracy! 🙂

dav

2. Duży, mały – przeciwieństwa

dav

Zeszyt drugi to pakiet ćwiczeń, doskonalących zauważanie różnic między obrazkami, a przez to klasyfikowanie i porównywanie ich pod względem ich cech. Umiejętność oceny i porównywania przekłada się na otaczający dziecko świat i jest niezwykle cenną umiejętnością, wspierającą jego harmonijny rozwój.

3. Czerwony, zielony… – kolory

dav

Kolejny zeszycik pomoże Twojemu dziecku prawidłowo rozpoznawać i nazywać kolory. Oprócz ćwiczeń analizy wzrokowej, nie zabraknie zadań ćwiczących grafomotorykę – pudełko kredek będzie niezbędnym narzędziem! 🙂 Dziecko będzie kolorować, nazywać kolory, odszukiwać wybrane kolory.

dav

4. Koła, trójkąty – kształty

dav

Dzięki czwartemu zeszytowi Twoje dziecko pozna nie tylko podstawowe kształty geometryczne, ale także nazwy kształtów otaczających go przedmiotów. Dzięki dobrej ich znajomości, zdobędzie szereg nowych słów, rozwinie swoją wyobraźnię, będzie mogło precyzyjnie wypowiadać się na temat wyglądu otaczających go przedmiotów w codziennym życiu.

dav

5. Słonie, konie… – zwierzęta

dav

Zeszyt piąty to zestaw ćwiczeń, mających na celu poznanie nazw i cech najbardziej znanych dziecku zwierząt. Oprócz zadań wymagających obserwacji, mówienia, łączenia, rysowania, zawiera także wiele wierszyków i rymowanek, które nie tylko pomogą w rozwijaniu prawidłowej wymowy dziecka, ale także wspomogą jego pamięć słuchową (możecie bawić się w papugę – Ty czytasz jeden wers, dziecko słucha i zapamiętuje, a następnie powtarza go samodzielnie). Dzięki tym ćwiczeniom, na pewno bardzo poszerzycie zasób słownika Malucha. Zresztą – który Maluch nie lubi książeczek o zwierzątkach? 🙂

dav

6. Gruszki, pietruszki… – warzywa i owoce

dav

Były zwierzęta, czas na warzywa i owoce. Kolejny ważny temat dla każdego dziecka. Znajomość nazw podstawowych owoców i warzyw, bardzo poszerza wiedzę dziecka, pozwala mu powiększyć jego słownik, staje się ważnym osiągnięciem, którym może pochwalić się przed dorosłymi. Wykonując zadania z szóstego zeszytu, dziecko poćwiczy pamięć, analizę wzrokową, grafomotorykę, orientację w przestrzeni. Sporo, prawda? 🙂

dav

7. Bluzki, szaliki, guziki – ubrania

dav

Zauważyliście, że kolejne zeszyty dotyczą pól semantycznych najbliższych przedszkolakowi? Tym razem będzie miał on okazję poznać nazwy ubrań i ich elementów. Kolejna porcja nowych słów, które jeszcze bardziej rozbudują jego słownik i pozwolą na budowanie coraz dłuższych i bardziej dokładnych wypowiedzi. Znów będziecie mogli poćwiczyć grafomotorykę, przeczytać wspólnie wesołe rymowanki, opowiadać, rozwijać wyobraźnię.

dav

8. Zima… Lato… – pory roku

dav

Powiedzmy sobie szczerze – z porami roku i ich cechami ma kłopot niejeden przedszkolak. To temat ważny, bo pozwala dziecku poznać otaczającą go (i wciąż zmieniającą się przyrodę). Dziecko będzie miało okazję poznać cechy każdej z pór roku, charakterystyczne ich wyznaczniki, poszerzy swój słownik. Każde z ćwiczeń będzie wymagało uważnej obserwacji, a więc poćwiczy analizę wzrokową dziecka.

dav

9. Lale, misie, huśtawki – zabawy i zabawki

dav

Zabawy i zabawki to ,powiedzmy sobie szczerze, większa część życia przedszkolaka. Poznanie ich nazw sprawi, że dziecko będzie czuło się pewniej wśród rówieśników. Zadania, podobnie jak w poprzednich zeszytach, pozwolą poćwiczyć wszystkie sfery rozwoju Malucha.

dav

10. Szafy, dzbanki, filiżanki – w domu

dav

Ostatni zeszyt dotyczy domowego otoczenia dziecka i przedmiotów znajdujących się w każdym domu. Twoje dziecko nie tylko pozna nazwy różnych otaczających je przedmiotów, ale także nauczy się je klasyfikować wg miejsca, do którego należą (kuchenne, łazienkowe, pokojowe, itd.). To ważna umiejętność, która wymaga wnikliwej obserwacji i zauważenia najmniejszych cech każdej z rzeczy.

dav

Co najbardziej podoba mi się w zeszytach?

  • Ilustracje – są naprawdę prześliczne, nieprzesadzone i zdecydowanie przemawiają do wyobraźni każdego dziecka.
  • Krótkie ćwiczenia i proste polecenia – każde z zadań skonstruowane jest tak, aby jego wykonanie nie było zbyt czasochłonne. Dzięki temu Maluch nie zdąży się znudzić zbyt szybko.
  • Ilość zadań – uważam, że każdy z zeszytów zawiera naprawdę dużo materiałów, które oprócz dołączonych poleceń, możecie w kreatywny sposób wykorzystywać bez końca z dzieckiem w domu.
  • Brak naklejek – często spotykam się z zeszytami, w których znajdują się plansze z naklejkami. W kolejnych zadaniach zamiast poleceń typu “narysuj piłkę” widzę “naklej naklejkę z piłką”. Wiem, że powiecie, że dzieciaki uwielbiają naklejki. Ja wiem o tym doskonale, ale uważam, że lepiej aby w każdym zadaniu dziecko miało okazję w maksymalny sposób poćwiczyć wszystkie swoje umiejętności. A naklejkę ode mnie i tak dostanie – w nagrodę na koniec zajęć 🙂
  • Szeroki wachlarz ćwiczonych umiejętności dziecka – w każdym z zeszytów znajdziecie zadania, które poćwiczą: analizę wzrokową i słuchową, pamięć, grafomotorykę, poszerzą zakres słownictwa, pobudzą do budowania złożonych wypowiedzi, usprawnią myślenie logiczne i analityczne oraz umiejętności lewopółkulowe.

Czy są jakieś minusy? Powinnam się do czegoś przyczepić, ale szczerze Wam się przyznaję – chyba nie mam do czego! 🙂 Zeszyty możecie kupić zarówno w formie całego pakietu, jak i pojedynczo na www.we.pl. Z tego co widzę teraz, znajdziecie tam naprawdę promocyjne ceny! 🙂 Być może taki zestaw lub książeczka okaże się wspaniałym, rozwijającym dziecko prezentem pod choinkę? 🙂


Ja oczywiście obiecałam Wam konkurs, w którym będziecie mogli wygrać cały pakiet zeszytów. Pojawi się on niebawem na moim profilu na Facebooku. A tymczasem czekam na Wasze komentarze tutaj – dajcie znać, że jesteście i że mnie czytacie! 🙂

Share.

3 komentarze

Napisz komentarz