Mamo, patrz jak się rozwijam! #5 – Kategoryzowanie

0

To już piąty artykuł w cyklu “Mamo, patrz jak się rozwijam!” . Dziś opowiem Wam o ćwiczeniach kategoryzacji, czyli jednych z flagowych ćwiczeń tak zwanych – lewopółkulowych.

Czym jest umiejętność kategoryzacji?

Umiejętność kategoryzowania pozwala dziecku prawidłowo analizować przedmioty, dostrzegać pomiędzy nimi cechy wspólne (nie tylko w wyglądzie, ale także w ich przeznaczeniu, sposobie działania itp.) oraz cechy różnicujące. Dziecko potrafi samo odnaleźć zasadę, według której można pogrupować przedmioty. Powiedzie – “Dobrze, ale po co mojemu dziecku umiejętność kategoryzowania?”. Tak jak dzięki niej dziecko uczy się dostrzegać reguły, zasady i samodzielnie wprowadzać je w działanie, tak samo przekłada się to na jego zdolności językowe. Umiejętność kategoryzacji pozwala na dostrzeganie i naturalne uczenie się reguł językowych ( a przez to sprawniejsze posługiwanie się ojczystym językiem). Podczas ćwiczeń kategoryzacji, dziecko dodatkowo ćwiczy analizę i syntezę wzrokową, logiczne myślenie, wnioskowanie.

Jak ćwiczyć?

Podczas ćwiczeń kategoryzacji rozkładamy przed dzieckiem wszystkie elementy. Na samej górze układamy po jednym elemencie z każdej kategorii. Teraz prosimy dziecko, aby dokładało kolejno elementy tam, gdzie według niego pasują. W wersji trudniejszej, nie wykładamy po jednym elemencie z każdej kategorii, ale zostawiamy je wszystkie wymieszane przed Małym Uczniem. Jego zadaniem będzie samodzielne rozdzielenie elementów. Pamiętajcie, na końcu zawsze jeszcze raz oglądamy każdą z grup oraz pytamy dziecko  dlaczego te obrazki pasują do siebie.

Chciałabym Wam teraz pokazać kilka pomocy dydaktycznych, które świetnie sprawdzą się w ćwiczeniach kategoryzacji:

STONOGA AGATA

Tę pomoc znacie już bardzo dobrze ( pisałam o niej tu i tu). Wiecie także, że lubię pomoce, które można wykorzystać w wielu rożnych ćwiczeniach. Stonoga Agata sprawdzi się świetnie także w ćwiczeniach kategoryzacji. Zestaw składa się z drewnianych, płaskich korali, które występują w sześciu kolorach. Ja wykorzystałam tutaj także zestaw sześciu różnokolorowych, plastikowych kubków. Zadaniem dziecka będzie kategoryzowanie względem koloru (wrzucamy kolejno koraliki do kubeczków o identycznym kolorze).

dav

dav

STUDNIA JAKUBA

Studia Jakuba składa się z 60 drewnianych drążków w sześciu kolorach. I choć przeznaczona jest do ćwiczeń koncentracji i małej motoryki, z łatwością możecie jej użyć w ćwiczeniach kategoryzowania. Zasada działania będzie wyglądała jak w przypadku Stonogi Agaty. Zamiast kolorowych kubków, możecie użyć kolorowych kartek papieru :). Pamiętajcie, kategoryzacje według koloru to najłatwiejsze z ćwiczeń kategoryzacji. Pierwsze próby możecie wykonywać już z dziećmi około 2 roku życia.

dav

KATEGORYZACJE OBRAZKOWE

dav

Kategoryzacje obrazkowe to pomoc dydaktyczna przeznaczona dokładnie do ćwiczeń kategoryzacji. Pudełko zawiera 30 obrazków z 6 różnych kategorii (meble, ubrania, zwierzęta, owoce, pojazdy, ptaki). Pomoc na pewno przyda się wszystkim początkującym w tym ćwiczeniu. Zawarte tutaj kategorie są jednymi z pierwszych i najłatwiejszych dla dzieci.

dav

TRZYMAJ JĘZYK ZA ZĘBAMI. KATEGORYZACJE Z ĆWICZENIAMI GŁOSEK ZĘBOWYCH

 

page

Dzięki tej pomocy poćwiczycie nie tylko umiejętność kategoryzacji, ale także… przemycicie w tym ćwiczenia artykulacyjne (głosek: s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż) 🙂 ! Musicie przyznać, że to połączenie skusi niejednego Ucznia, który ma dość ćwiczeń typowo artykulacyjnych. Tu nawet nie będzie wiedział, że ćwiczy!

Zestaw składa się z czterech plansz, które przeznaczone są do ćwiczeń: budowania klas, uzupełniania zbiorów, wykluczania elementów ze zbiorów, myślenia przez analogię. Dodatkowo znajdziecie tu także dwa pudełka pełne realistycznych obrazków (są to zdjęcia autentycznych przedmiotów).

dav

dav

Każda karta ma na sobie nałożone karty pracy, które dowolnie możemy obracać, wybierając tę, która będzie nam potrzebna. Obok każdej z kart znajduje się numeracja, wg której musimy dobrać obrazki oraz dodatkowo mały piktogram, który również znajduje się na obrazkach. Dzięki temu łatwiej znaleźć obrazki potrzebne do danej karty. Podczas ćwiczeń budowania klas dokładamy kolejne obrazki do odpowiednich kategorii:

pagegPodczas ćwiczeń uzupełniania zbiorów, dokładamy brakujące obrazki do istniejących już kategorii:

pagefffDo kart przeznaczonych do ćwiczeń eliminacji ze zbioru (czyli wykluczania elementu, który nie pasuje do pozostałych), dołączona została plastikowa karta z czerwonym znakiem X. Wystarczy przyłożyć ją do niepasującego obrazka. Drobna rzecz, ale dla dziecka jest dodatkową pomocą:

eeeeOstatnim zadaniem jest ćwiczenie myślenia przez analogię. Do każdej karty dołączone są trzy obrazki. Z nich dziecko musi wybrać tylko jeden, który wg niego pasuje do trzech pozostałych, znajdujących się na planszy:

dav

 


Ćwiczenia kategoryzacji są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – aktywują pracę lewej półkuli, zmuszają ją do zwiększonego wysiłku. Same w sobie nie są “ćwiczeniami”, a jedynie zabawą, która angażuje dziecko i nie uświadamia mu co w danym momencie ćwiczy.

Wszystkie pomoce znajdziecie tu: KLIK! i tu: KLIK! 

Mam nadzieję, że pomoce, które zaprezentowaliśmy Wam okazały się dla Was interesujące. Już wkrótce kolejny artykuł naszego cyklu 🙂

Do zobaczenia!

 

Share.

Napisz komentarz

#zostańwdomu

To dla nas wszystkich trudny czas – pomimo, że nie prowadzę terapii online dzieci, służę pomocą i konsultacją specjalistyczną Rodzicom małych Pacjentów. Zgłoszenia rozpatruję indywidualnie pod względem możliwości pomocy zdalnej.

Zapraszam do kontaktu mailowego osoby zainteresowane

Powered by WordPress Popup