Mamo, patrz jak się rozwijam! #4 – Duża motoryka

2

 

Zapraszam Was na kolejną, czwartą już część naszego cyklu “Mamo, patrz jak się rozwijam!”. Dziś porozmawiamy o dużej motoryce.

Czym jest duża motoryka? To wszelkie czynności, które angażują całe nasze ciało i zmuszają je do aktywności (poprzez duże, obszerne ruchy). Duża motoryka to nic innego jak aktywność ruchowa, która wymaga od nas dużych ruchów, w których współpracuje ze sobą kilka partii ciała. Przykładami codziennych aktywności z obszaru dużej motoryki mogą być: pływanie, jazda na rowerze, bieganie, skakanie na skakance, przeskakiwanie, wspinanie się na drzewo itp.

Duża motoryka jest pierwotna w stosunku małej – rozwija się wcześniej (pierwsze próby stania, samodzielnego chodzenia maluszków), a jej prawidłowe funkcjonowanie będzie dobrym gruntem do rozwoju motoryki małej. To istotna informacja zarówno dla rodziców jak i terapeutów. Fakty dotyczące etapów rozwoju motorycznego dziecka będą wiele wnosić podczas diagnozy logopedycznej. Z kolei opóźnienia rozwoju motorycznego powinny wyczulić rodziców by skontrolować, czy wszystko przebiega prawidłowo. 

Po co dziecku ćwiczenia dużej motoryki? Jest ku temu przynajmniej kilka powodów:

  • Ćwiczenia dużej motoryki wpływają pozytywnie na rozwój koordynacji ruchowej – dziecko uczy się jak za pomocą swojego ciała wykonywać ruchy, które potrzebne mu są w funkcjonowaniu w życiu codziennym.
  • Aktywność ruchowa pomaga w budowaniu kondycji dziecka, pomaga dbać o jego zdrowie fizyczne, uczy go dbałości o swoje ciało.
  • Poprzez ćwiczenia dużej motoryki doskonali się także koncentracja i uwaga dziecka (dokładne obserwowanie, co i jak dziecko musi zrobić, aby wykonać zadanie prawidłowo). To z kolei będzie nam bardzo potrzebne nie tylko w nauce szkolnej, ale i całym późniejszym życiu.
  • Ćwiczenia dużej motoryki uczą prawidłowej postawy ciała.
  • Dziecko, które nie ma problemów z dużą motoryką, potrafi poradzić sobie z wieloma czynnościami (sprawne wchodzenie po schodach, samodzielne ubieranie się itp.), a przez to staje się bardziej samodzielne i pewniejsze siebie w grupie.
  • Dziecko, które nie ma problemów z dużą motoryką, jest już świetnie przygotowane do ćwiczeń motoryki małej (przede wszystkim pisanie, rysowanie).

W początkowym etapie życia dziecko rozwija się psychomotorycznie – nie da się oddzielić funkcji języka od motoryki. Jeśli w jednym obszarze będą obserwowane opóźnienia/ zaburzenia, od razu wpłynie to na inną.

Teraz chcę Wam pokazać kilka prostych ćwiczeń dużej motoryki, w której wykorzystam dotychczas prezentowane Wam (tu i tu i tu) pomoce dydaktyczne Wydawnictwa Epideixis (pus.pl):

  1. RZUCANIE DO CELU (TRES)

Kładziemy na podłodze 2 miseczki w dwóch kolorach (żółty i czerwony). Teraz prosimy dziecko, aby stanęło w odległości około 2 metrów od nich. Zadaniem dziecka jest losowanie kolejno kolorowych kółek z pomocy TRES oraz rzucanie ich na odpowiednie (w tym samym kolorze) miski. Dzięki temu ćwiczeniu, Maluch poćwiczy nie tylko koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację, ale także identyfikację na kolorach.

DSCN5732

  1. TOR PRZESZKÓD (KLOCKI DIENESA)

Macie ochotę na domowy tor przeszkód? Nic prostszego! Zbudujcie dowolny układ z klocków. Zadania do wykonania musicie wymyślić sami. Ja proponuję: spacer po linii (równowaga ciała i koncentracja), skoki do kółek, slalom, skakanie na jednej nodze.

DSCN5836

  1. SKAKANIE PO KAŁUŻACH (OBRAZKI Z 4 CZĘŚCI)

Na podłodze układamy znane nam już obrazki z czterech części. Poprzesuwajcie je tak, aby znalazły się w odległości około 1 m od siebie. Zadaniem dziecka będzie skakać na nie obunóż. Aby zadanie było trudniejsze, to Ty-rodzic głośno wołasz, na który obrazek ma skoczyć dziecko. Dzięki temu nie tylko poćwiczy ono koordynację wzrokowo-ruchową, ale także uwagę słuchową.

DSCN5706

  1. ZABAWA “RUCHOWE KODOWANIE” ( STONOGA AGATA)

Jeśli znacie już “Stonogę Agatę”, wybierzcie z pudełka 6 krążków w różnych kolorach. Następnie wymyślcie tajny kod: każdy kolor będzie musiał mieć przypisany jakiś określony ruch (np.: żółty-skok do góry, czerwony-klaśnięcie w dłonie, zielony-obrót wokół osi, niebieski-przysiad, pomarańczowy-skłon w dół, fioletowy-tupanie nogami). Teraz jedna osoba pokazuje kolejno kolor, a uczestnicy zabawy wykonują umówiony ruch. Odpada ten, kto zapomniał! 🙂 Zabawa ćwiczy nie tylko sprawność dużej motoryki, ale także pamięć oraz koncentrację. Jest zdecydowanie jednym z trudniejszych zadań jakie dziś prezentuję i idealnie nada się dla starszaków.

DSCN5830

  1. PRZECIĄGANIE LINY (TRES)

Na pewno doskonale znacie zabawę w przeciąganie liny – dzięki niej dzieciaki ćwiczą równowagę oraz koncentrację wzrokową. Znajdźcie długi sznur, a następnie nałóżcie na niego kółeczka z gry “Tres”. Wygrywa ta drużyna (lub osoba), której uda się sprowadzić wszystkie kółka na swoją stronę liny.

  1. KSIĄŻKI

Chciałabym pokazać Wam jeszcze 3 książki, w których moim zdaniem znajdziecie wiele ciekawych pomysłów na zabawy ruchowe, kształtujące dużą motorykę.

dav

Pierwsza to “Nowe gry i zabawy ruchowe” A. Erkert. Książeczka zawiera mnóstwo pomysłów na zabawy ruchowe. Wszystkie zabawy zostały podzielone na: zabawy rozwijające kompetencje społeczne, aktywne ćwiczenia zmysłowe, zabawy ruchowe wspierające rozwój mowy, zabawy zachęcające do uczenia się języków obcych, zabawy ruchowe wspierające rozwój zdolności matematycznych, zabawy wspierające rozwój poczucia rytmu i muzycznej ekspresji, zabawy wspierające rozwój kreatywności. Książkę możecie kupić tu – klik!

Kolejna propozycja to “Gry i zabawy ruchowe. Ponad 100 energetycznych zabaw”. Zabawy podzielone tu zostały według pór roku (część zabaw nazwana została także “na każdą porę roku”). Przy każdej z zabaw podano, jakich materiałów dydaktycznych będziemy w niej potrzebować, oraz jakie sfery rozwoju dziecka stymuluje dana zabawa. Książka czeka na Was tu – klik!

Ostatnią polecaną przeze mnie książką jest “Zabawy ruchowe. Sportowe zabawy dla przedszkolaków”. Zaletą tej książki jest fakt, że jest ona formatu a4 oraz posiada gotowe materiały dydaktyczne do skserowania. Tu także zabawy zostały podzielone na pasujące do pór roku oraz ogólne. Ponadto, dzielą się one także na te przeznaczone dla dzieci starszych i młodszych. Książkę znajdziecie tu – klik! 🙂

 


Duża motoryka to ważna sfera rozwoju. Dbajmy o nią szczególnie dziś – kiedy tak dużo czasu spędzamy siedząc, kiedy coraz więcej jeździmy samochodami, a mniej chodzimy. Kiedy brama otwiera się sama, a nikt nie musi jej otwierać. Wykonujemy coraz mniej ruchów, stajemy się społeczeństwem siedzącym. Pora to zmienić!

Share.

2 komentarze

  1. Witam serdecznie. Jestem mama 2 i 4 mce chlopczyka. Jest to wczesniak z 30 tyg. Generalnie jest ok moze po za malym ale. Mowi stosunkowo malo. A ja juz nie wiem gdzie szujac pomocy. Poradnia psych pedagog to jakas pomylja psycholog i logopeda nie widza problemu. Synek mowi mama tata diadzia vaba zwierzat nie powtorzy nasladuje odglosy. Juz nie wiem ak z nim pracowac. O Pani powiedziala miznajoma ze szpitala. Ciesze se ogromnie ze tu trafilam. Jest Pani specjalista z powolania

  2. Magdalena Rybka on

    Witam 🙂 Twoja matczyna intuicja nie zawodzi – Synek rzeczwiście mówi zbyt mało i jest to wskazaniem do rozpoczęcia szybkiej terapii logopedycznej, która uchroni go przed kolejnymi opóźnieniami w rozwoju mowy. Proszę powiedzieć z jakiej miejscowości Pani jest? Może będę mogła polecić jakiegoś logopedę. Musi Pani znaleźć dobrego logopedę, który wykona pełną diagnozę i dobierze odpowiednią terapię. Czekam na wiadomości i pozdrawiam serdecznie 🙂

Napisz komentarz