Lateralizacja SKRZYŻOWANA – jakie ćwiczenia wykonywać by wspomóc dziecko?

9

Nie wiem dlaczego, ale w ostatnim czasie dostaję od Was naprawdę mnóstwo maili, w których czytam o dzieciach ze skrzyżowaną lateralizacją. Każdy z listów kończy się pytaniem – co robić? Jak mogę pomóc mojemu dziecku? Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł rozwieje choć część wątpliwości i w jakiś sposób pomoże wszystkim zainteresowanym.

O tym czym jest lateralizacja oraz jak ją zbadać u swojego dziecka pisałam już TUTAJ i TUTAJ, więc dziś nie będę się powtarzać. Faktem pozostaje, że ogromna ilość dzieci zmaga się ze skrzyżowaną lateralizacją. Celowo użyłam zwrotu “zmaga się”, ponieważ nie jest to sytuacja komfortowa ani dla mózgów dzieci, ani dla nich samych.

Warto na początku jeszcze raz podkreślić ważną kwestię – nawet jeśli w wyniku badania lateralizacji okaże się, że jest ona skrzyżowana, nigdy, przenigdy nie przestawiamy dziecka z jednej ręki na drugą! Naprawdę sądziłam, że takie pomysły już dawno minęły, do czasu kiedy właśnie w jednym z maili od Was nie przeczytałam, że sugestię taką wysunęła… logopeda! Tak, dobrze widzisz.

Jak zatem wspierać rozwój dziecka, którego lateralizacja jest skrzyżowana? Musimy wspomóc przede wszystkim jego mózg,- głównie lewą (językową) półkulę. Oprócz tego działamy na wszystkie sfery rozwoju małego człowieka – wzrok, słuch, małą i dużą motorykę, pamięć symultaniczną i sekwencyjną, koncentrację i uwagę.

Przygotowałam dla Was krótkie zestawienie, które być może już niektórzy otrzymali ode mnie w mailu. Zatem – co powinniśmy zrobić, chcąc pomóc dziecku ze skrzyżowaną lateralizacją?

  1. Należy ograniczyć wszelkie bodźce prawopółkulowe (niejęzykowe) takie jak: tv, smartfon, laptop, grające zabawki, radio.
  2. Dobrze byłoby wprowadzić naukę czytania ale sylabami – głoskowanie jest dla dzieci z ww lateralizacją szczególnie trudnym zadaniem. Jeśli dziecko w szkole uczy się już głoskowania, będzie to dla niego trudniejsze zadanie i może poznawać ten materiał wolniej. Warto zgłosić nauczycielowi, że ma ono skrzyżowaną lateralizację.
  3. Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu (językową) takie jak: szeregi, sekwencje (czasowe, ruchowe, słuchowe, graficzne), kategoryzacje, myślenie logiczne i przez analogię, ćwiczenia pamięci symultanicznej oraz sekwencyjnej.
  4. Dodatkowo bardzo ważne będą wszelkie ćwiczenia percepcji wzrokowej (np.: odnajdywanie różnic, łączenie w pary, rysowanie po śladzie, odwracanie wzorów, ćwiczenia relacji przestrzennych,).
  5. Aby pomóc dziecku w przetwarzaniu materiału od lewej do prawej strony (zgodnie z naszym kierunkiem czytania i pisania) bardzo ważne będą ćwiczenia czytania, pisania, układania od lewej do prawej strony, rysowania elementów kolejno od lewej do prawej strony, układania ich w ten sposób, głośnego liczenia ze wskazywaniem palcem elementów, głośnego nazywania elementów ze wskazywaniem palcem w kierunku od lewej do prawej strony). Pamiętajcie, że zawsze wskazywanie palcem elementów pozwala dziecku lepiej i łatwiej kontrolować kierunek analizowania.
  6. Dużo czytajcie – jeśli dziecko nie potrafi jeszcze czytać samodzielnie, Ty czytaj jemu.
  7. Malujcie, kolorujcie, bazgrajcie, rysujcie – to genialne ćwiczenie wspierające małą motorykę dziecka.
  8. Wolne chwile spędzajcie aktywnie – grajcie w piłkę, skaczcie na skakance, pływajcie, spacerujcie.

Ćwiczenia przyniosą efekt na pewno jeśli będą jednak wykonywane codziennie, regularnie, przynajmniej pół godziny dziennie. Pamiętajcie też, aby w trakcie ćwiczeń dziecko miało możliwość maksymalnego skupienia i wyciszenia się – wyłączcie grające w tle sprzęty, zadbajcie o ciszę i spokój dla dziecka.

Powodzenia!

 

Share.

9 komentarzy

  1. Świetny, bardzo konkretny wpis! Mam na terapii coraz więcej dzieci ze skrzyzowaną lateralizacją, a zwłaszcza z dominującym lewym okiem i prawą ręką. Dziękuję 🙂
    Pozdrawiam

  2. Dzień dobry, w artykule umieściła Pani dwa odnośniki na temat lateralizacji, niestety pojawia się “error 404”. Czy jest jakaś inna możliwość zapoznania się z ich treścią?

  3. Magdalena Rybka on

    Pani Magdo, wkradł się błąd, ale już jest poprawiony. Powinno wszystko działać 🙂

  4. Maria Czarnecka on

    Bardzo ciekawa koncepcja. Czy mogę prosić o źródła na podstawie, których twierdzi pani, że lateralizacja krzyżowa to problem? Jakieś badania?

  5. Maria Czarnecka on

    Jeszcze jedno pytanie, co to są wg Pani bodźce prawopołkulowe (niejęzykowe)? Jakaś definicja? Na jakiej podstawie zaliczyła do nich Pani telewizję, radio i inne wymienione tam aktywności?

  6. Magdalena Rybka on

    Oczywiście – w polskiej literaturze to na przykład badania i publikacje profesor Jagody Cieszyńskiej. Znajdzie je Pani w artykułach profesor oraz na przykład w książce „Wczesna interwencja terapeutyczna”. Tam tez odniesienia do wcześniejszych badań innych autorów. Łączę pozdrowienia

  7. Magdalena Rybka on

    Na podstawie badań i publikacji profesor Jagody Cieszyńskiej, profesora Spitzera i innych. Czy Pani odpytuje mnie z wiedzy ogólnej? 🙂

  8. Magdalena Rybka on

    Polecam również książkę prof. Marty Bogdanowicz “Leworęczność u dzieci” – profesor porusza temat lateralizacji skrzyżowanej. Na gruncie polskim to także badania prof. Haliny Spionek

Napisz komentarz