Kreatywne zabawy domu ze Wspomagajkami

0

Tegoroczna zima dla Wszystkich jest inna niż dotychczas. Nie wyjeżdżamy, nie snujemy planów, nie słyszymy zgrzytu zamka w dopinanej na siłę walizce. W wielu zakamarkach domu czai się złowieszcza NUDA, a Ty obgryzasz paznokcie, że przez nią znów w ruch pójdzie tablet, telewizor albo komputer. Złościsz się, bo wiesz, że w takich ilościach to szkodzi, a z drugiej strony – co robić? (W wielu miejscach) nie ma nawet śniegu. Pozwól więc, że dzisiaj razem ze WSPOMAGAJKAMI  podsunę Wam kilka pomysłów na zimowe, rodzinne wieczory bez smartfona.

Przygotuj trochę miejsca, dużo ciepłej herbaty, garść uśmiechu, koc, dresy i wszystkich domowników w jednym miejscu 🙂

KALAMBURY SŁOWNE

Przygotuj 10 obrazków z gry 1,2,3! Pamiętam. Połóż je przed Wami tak, aby wszyscy mieli obrazki w zasięgu wzroku. Czas na Twoje dziecko – poproś, aby wybrało obrazek, o którym będzie mówić, ale tak, aby nikt nie zobaczył, ani nie domyślił się wyboru. Zadaniem dziecka jest opowiadanie o cechach rzeczownika z obrazka. Może podawać jego kolor, kształt, wielkość, miejsce, gdzie możemy go znaleźć na żywo, skojarzenia. Ważne, aby mówić jak najwięcej o nim, nie wypowiadając jego nazwy. Co daje to ćwiczenie? Zobacz na odwrócenie ról – to maluch jest „nauczycielem”, a Wy – „uczniami”. Pozwala to poczuć mu się bardziej pewnie i odpowiedzialnie. Zabawa przede wszystkim rozwija budowanie wypowiedzi językowych, ćwiczy pamięć i koncentrację.

ŚMIESZNE ZDANIA

Przygotujcie duży arkusz papieru i narysujcie kilka niewielkich kół – w wersji najłatwiejszej potrzebne będą 2, w najtrudniejszej – powyżej 5. Teraz wylosuj tyle obrazków z gry 1,2,3! Szukam, ile kół narysowaliście. Ułóż je w nich po kolei – od lewej do prawej strony. Zobacz – wylosowane obrazki nie są w żaden sposób ze sobą powiązane. I tu cała zabawa – musicie stworzyć opowieść, która ma być długa, śmieszna, może być pozbawiona sensu, ale w jej treści mają pojawiać się po kolei wylosowane rzeczowniki. To zabawa, która bardzo rozwija wyobraźnię oraz słownictwo dziecka.

CIEPŁO – ZIMNO

Kto z nas nie bawił się w tę zabawę? Wybierzcie kilka obrazków 1,2,3! Szukami schowajcie w różnych miejscach pomieszczenia/ domu. Szukającemu dziecku podpowiadamy, używając jedynie słów: ciepło – gdy jest blisko przedmiotu, oraz zimno – gdy się od niego oddala. Dużo uśmiechu, bieganie po domu i radość z każdej odnalezionej etykietki gwarantowane.

SKOJARZENIA NA CZAS

Teraz wariant dla nieco starszych dzieci. Przygotujcie klepsydrę lub zegarek, kartki i ołówek dla każdego. Usiądźcie przy stole i ułóżcie na środku kilka obrazków z 1,2,3! Pamiętam lub 1,2,3! Szukam. Obrazki leżą odwrócone do dołu. Pierwsza osoba losuje obrazek i odwracając go obrazkiem w górę, ustawia czas. W przeciągu ustalonego czasu (30 – 60 sekund), uczestnicy muszą wypisać na kartkach jak najwięcej określeń – przymiotników, kojarzących im się z tym obrazkiem. W przypadku młodszych dzieci, które niedawno posiadły umiejętność pisania, czas zabawy możemy znacznie wydłużać.

DZIELENIE WYRAZÓW NA WSZELKIE SPOSOBY

Czas na zabawy skupiające się na słuchu fizycznym i fonemowym. Poproś dziecko, aby wylosowało obrazek np. z 1,2,3! Szukam. Teraz kilka wariantów do wyboru:

  • Wyklaszcz wyraz na sylaby – ile ich jest?
  • Jaką sylabę/ głoskę słyszysz na początku? Od czego zaczyna się wyraz?
  • Jaką sylabę/ głoskę słyszysz na końcu? Czym kończy się wyraz?

Za każdym razem, kiedy maluch wykona zadanie, możemy zapisywać na kartce serduszko czy uśmiechnięta buzię, a na końcu je podliczyć.

OPOWIADAJ NA CZAS

Jeśli macie plansze z 1,2,3! Szukam, wybierzcie jedną z nich. Teraz zamiast pisać, będziemy opowiadać na czas. Włącz minutnik – w przeciągu minuty musisz podać jak najwięcej rzeczowników, które znajdziesz na obrazku. Jeśli w zabawie bierze większa ilość osób, wybierzcie osobę, która będzie słuchać każdego z osobna, tak, aby nie podsłuchiwać siebie nawzajem. Na koniec zliczcie punkty.

TWISTER OBRAZKOWY

Rozłóżcie na podłodze niepotrzebną zasłonę/ duży arkusz papieru. Narysuj planszę z kołami w ilości 3×3 lub 4×4. Na każdym z nich ułóż obrazek z 1,2,3!, Szukam. Teraz Poproś dziecko aby delikatnie weszło na planszę i wymień sekwencję 2, 3, lub 4 obrazków. Zadaniem dziecka jest przyjęcie takiej postawy, aby dotknąć dłońmi i stopami wymienionych ilustracji. Możesz podać wszystkie nazwy na raz lub po jednej. Dużo śmiechu przed Wami!

NIE MA – ZABAWA Z DOPEŁNIACZEM

To z kolei propozycja dla młodszych dzieci 2+. Wybierzcie kilka obrazków 1,2,3!Szukamlub 1,2,3! Pamiętam. Teraz pokaż dziecku jeden z nich, spróbujcie go nazwać (np. MIŚ). Połóż go na stole i zakryj pudełkiem/ miseczką/ talerzykiem. Zapytaj – ojej! Kogo nie ma? Nie ma misia. Nawet jeśli maluch nie potrafi jeszcze powtórzyć, będzie świetnie się bawić w „nie ma – jest” i słuchać nowej formy odmienianych wyrazów wprost z Twoich ust.

SKLEP

Kiedy ostatni raz bawiliście się w sklep? Zbudujcie ladę z kartonu, wybierzcie obrazki obrazków 1,2,3!Szukam lub 1,2,3! Pamiętam i… bawcie! Ile okazji do poznawania nowych słów, nauki używania zwrotów grzecznościowych, liczenia, odwracania ról. Jestem pewna, że ta propozycja nie spotka się z odmową Malucha.

Najważniejsze jednak, by znaleźć czas dla siebie i dobrze się bawić. Nie trzymaj się kurczowo zasad i reguł gier. Pamiętaj o tym, że to zabawę modyfikujemy do dziecka, a nie dziecko do reguł zabawy.

Powodzenia!

Share.

Napisz komentarz