Jak ćwiczyć lewą półkulę? Przykłady ćwiczeń oraz polecane pomoce

0

Lewa półkula to językowe centrum dowodzenia. Warto ją ćwiczyć, a w pewnych przypadkach jest to nawet konieczne i niezbędne.

Mózg to organ, który składa się z dwóch półkul: lewej – językowej oraz prawej – niejęzykowej. I chociaż jest to bardzo uogólnione stwierdzenie, a dodać należy, że półkule te ściśle ze sobą współpracują i nie działają w izolacji, nas najbardziej interesuje dziś to, że lewa półkula odpowiada za odbiór i tworzenie języka, czyli mowę. Jednym słowem – jest dominująca dla funkcji mowy.

Bardzo często, kiedy rozmawiam z kimś, kto z logopedią ma niewiele lub zupełnie nic wspólnego, widzę zdziwienie na twarzy. Jak to? Nie wystawiasz z dzieckiem języka na brodę? Nie ćwiczysz kląskania, parskania i cmokania? To jak ty chcesz to dziecko nauczyć MÓWIĆ? Układając sekwencje?

Ano tak!

Zanim zostałam logopedą a nawet zanim zaczęłam myśleć, że nim zostanę, miałam podobny sposób myślenia. Dziś wiem i mówię to wyraźnie:

MOWA ZACZYNA SIĘ W GŁOWIE – NIE W BUZI

Dziś nie brakuje tzw. “dzieci prawopółkulowych”. To maluchy, u których pod wpływem “wiszenia” na telewizorze, komputerze i innych urządzeniach cyfrowych, prawa półkula stała się dominującą, a lewa znacząco ograniczyła swoją aktywność. Niestety jest tak, że prawa półkula pod wpływem wysokich technologii angażuje się bardzo łatwo i szybko, a lewa tak samo szybko wycofuje się z gry. Ot, taka jest wrażliwa, że łatwo się obraża i usuwa w cień 🙂

Lewa półkula:

  • Analizuje bodźce krok po kroku, sekwencyjnie.
  • Zauważa szczegóły: znaki diakrytyczne w literach, kropki, kreski, odróżnia litery podobne do siebie.
  • Odpowiada za myślenie logiczne i analityczne.
  • Odbiera i przetwarza czas i pojęcia z nim związane.
  • Odpowiada za umiejętność cichego czytania.
  • Rozpoznaje rymy.
  • Odbiera, analizuje i przetwarza dźwięki mowy.

Każde dziecko, które ma jakiekolwiek problemy językowe, musi ćwiczyć lewą półkulę. To baza do wszelkich dalszych ćwiczeń, jakie obejmują terapię logopedyczną. Bo wszystko zaczyna się w głowie.

Pora na praktyczne podejście do tematu – jakie ćwiczenia wykonywać oraz na jakim materiale, aby ćwiczyć lewą półkulę?

SZEREGI – o szeregach PISAŁAM JUŻ TUTAJ więc odsyłam Cię do mojego wcześniejszego artykułu.

SEKWENCJE – co to takiego, jak ćwiczyć oraz na czym przeczytacie TUTAJ.

KATEGORYZACJE – kolejne ważne lewopółkulowe ćwiczenie. Więcej o kategoryzacji pisałam TUTAJ

Kolejnym ćwiczeniem wspierającym pracę lewej półkuli mózgu są analogie oraz ćwiczenia logicznego myślenia. O tym także BYŁO już na blogu, ale dziś chcę Wam pokazać jeszcze jedną pomoc – to ANALOGIE SYLABOWE:

Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach. Wykonując te ćwiczenia, dziecko będzie musiało odkrywać i stosować reguły, zauważać szczegóły i różnice, wyciągać wnioski. Pomoc, którą widzicie na zdjęciach, daje dodatkowo okazję do powtarzania i utrwalania samogłosek oraz sylab.

Kolejnym ćwiczeniem lewopółkulowym, które chcę Ci pokazać są RELACJE. Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu.

Identyfikacja – połącz w pary

Czym różnią się obrazki?

Który obrazek nie pasuje do pozostałych?

Połącz w pary – obrazki tematyczne

Pomoc, którą widzicie na zdjęciach mogę polecić – zawiera aż 84 obrazki, które można wykorzystać do wszelkich ćwiczeń, w których konieczne jest dostrzeżenie relacji. Będą to więc ćwiczenia między innymi:

  • odnajdywania różnic między obrazkami
  • eliminacji obrazka niepasującego do pozostałych
  • łaczenia w pary identycznych obrazków (identyfikacja)
  • odnajdywania szczegółów na ilustracjach

Chcę Ci jeszcze pokazać pomoc WYKLUCZANIE ZE ZBIORU. To kolejne ćwiczenie, które nie pozwoli lewej półkuli Twojego malucha ani na chwilę odpocząć. Aby odkryć, który element nie pasuje do pozostałych, dziecko musi przeanalizować je wszystkie, odkryć zasadę i użyć jej. 52 karty z zadaniami, a na nich ćwiczenia obejmujące materiał tematyczny i atematyczny.

Wykluczanie ze zbioru – materiał tematyczny i atematyczny

Co jeszcze zrobić aby pobudzić lewą półkulę do pracy? Uczyć się czytać. Nawet dwulatki, które z różnych przyczyn nie mówią, rozpoczynają w gabinetach wczesną naukę czytania, ucząc się na początku samogłosek. Nic tak nie pobudza do pracy lewej półkuli jak nauka czytania. Jeśli masz ochotę poczytać o tym więcej, kliknij TUTAJ.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące ćwiczeń lewopółkulowych, możesz śmiało do mnie napisać 🙂

 

Share.

Komentarze wyłączone.