Domowe ćwiczenia usprawniające pracę ręki

13

baner motoryka

Zapraszam Was dziś na krótki wpis na temat ćwiczeń małej motoryki. W kilku słowach wyjaśnię Wam co oznacza ten zwrot, dlaczego powinniśmy stymulować małą motorykę naszych dzieci, a także co łączy małą motorykę i mowę… 🙂

Co to jest mała motoryka? To nic innego jak sprawność ruchowa ręki, umiejętność prawidłowego wykonywania ruchów precyzyjnych (czyli takich, które wymagają ruchów dokładnych, szczegółowych).

Dlaczego tak ważne jest ćwiczenie sprawności ruchowej ręki? Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla nauki pisania oraz poziomu umiejętności wykonywania precyzyjnych czynności. Sprawność ruchowa dłoni jest ściśle powiązana z mową (zarówno z artykulacją jak i komunikacją językową).

Jak to możliwe? W naszych mózgach ośrodki odpowiedzialne za mowę oraz te, które odpowiadają za ruchy dłoni, sąsiadują ze sobą. Oznacza to, że stymulując małą motorykę, stymulujemy także rozwój mowy (choć może na pierwszy rzut oka wcale tego nie widać…).

No to teorię mamy za sobą. Teraz czas na praktykę. Chciałam pokazać Wam ćwiczenia usprawniające małą motorykę, które przygotowałam dla mojego Małego podopiecznego. Każde z ćwiczeń jesteście w stanie przygotować i wykonać samodzielnie w domu. Nie będą Wam także potrzebne specjalistyczne pomoce. Zobaczcie:

  1. SZNUROWANIE KARTONU

sznurowanie ka

 

Na kawałku papieru technicznego wycięłam po jednej i drugiej stronie rząd dziurek za pomocą dziurkacza. Zadaniem dziecka będzie dowolne “sznurowanie kartonu”. Jeśli nie macie pod ręką sznurówki, wystarczy kawałek grubszego sznurka, którego końce zalepicie taśmą klejącą.

 

  • PRZYPINANIE SPINACZY DO BIELIZNY

DSCN5533

 

Potrzebujecie kilku spinaczy oraz przedmiotu, do którego można je przypinać (musi być to coś o dość cztywnych ściankach). Ja wykorzystałam plastikowe pudełko.

 

 

  • WYKLEJANIE OBRAZKA PLASTELINĄ

DSCN5534

 

Ćwiczenie znane chyba każdemu. Wystarczy kawałek plasteliny i prosty kontur obrazka, który będziemy wyklejać z dzieckiem. Wyklejamy robiąc z plasteliny małe kuleczki lub po prostu urywając jej kawałki i naklejając na kartkę.

 

 

  • NAWLEKANIE RÓŻNOŚCI NA SZNUREK

DSCN5530

Znów sznurek 🙂 Tym razem zadaniem Malucha będzie nawlekanie przedmiotów wykonanych z różnych materiałów. Przygotowałam do tego: pociętą na kawałki plastikową rurkę do picia, kawałki materiału, kawałki tektury, kawałki folii (grubej typu worków na śmieci), pocięte kawałeczki butelek plastikowych w dwóch kształtach i kolorach (te mogą być trochę ostre, więc należy maksymalnie zabezpieczyć boki).

  • NABIJANIE KAWAŁKÓW GĄBKI 

DSCN5531

 

Małą gąbkę (ja użyłam takiej do mycia naczyń) rozcinamy za pomocą nożyczek na małe kosteczki. Teraz zadaniem dziecka jest przenoszenie kosteczek do przygotowanego pojemnika za pomocą długiej wykałaczki (gąbka z łatwością się nabija).

 

  • PRZENOSZENIE KAWAŁKÓW GĄBKI

DSCN5532

 

A teraz level hard 🙂 Te same kawałki gąbki przenosimy za pomocą… pałeczek do sushi! Ja użyłam pałeczek przeznaczonych dla dzieci, ze specjalnym zakończeniem na końcu, które ułatwia trzymanie.

 

  • WYKLEJANIE GAZETĄ

DSCN5535

 

Na grubszej tekturce (ostatnia strona bloku A3) narysowałam szybko drogę. W zestawie oczywiście samochód – droga bez samochodu nie ma sensu 🙂 ! Z  szarej, zwykłej gazety wydzieramy kawałki i przyklejamy tak, aby cała droga była zapełniona. Teraz auto może swobodnie jeździć:)

 

 

To by było na tyle. Absolutnie nie są to moje jedyne pomysły na ćwiczenie małej motoryki. Jeśli chcecie więcej, nie ma problemu! 🙂 Dajcie znać w komentarzach!

Miłej zabawy!

MR

Share.

13 komentarzy

  1. Witaj, bardzo fajne a przede wszystkim proste do wykonania, jak dla mnie super! poproszę o więcej!!! Pozdrawiam

  2. Poproszę o więcej 🙂
    Ile ćwiczeń na dzień z motoryki malej dla 4 latka aby nie było za mało ale też żeby nie przesadzić ?

  3. Myślę, że dla prawidłowo rozwijającego się dziecka 2-3 ćwiczenia dziennie będą optymalne. Tak naprawdę wiele z nich dziecko wykonuje niejako nieświadomie podczas codziennych czynności (np.: krojenie kotlecika, nabijanie na widelec ziemniaczków, wrzucanie zabawek do pudełka).
    Pozdrawiam serdecznie!

  4. Super. Bierzemy sie dzis za zabawe. Mam pytanie. Czy 4 latek powinien juz poprawnie trzymac kredke? I dlaczego nie chce i nie lubie kolorowac. Ani rysowac. Jedynie maluje farbami bawi sie ciastolina plastelina sa to glownie walki (weze) badz nakleja jeden kolor plasteliny na drugi. Nie cierpi czytania ksiazek w ogole ksiazek nie lubi. Czy to ma zwiazek z zaburzona grafomotoryka?

  5. Magdalena Rybka on

    Oczywiście. Rysowanie jest dużo trudniejsze od malowania – wymaga prawidłowego chwytu, precyzji. Dzieci z zaburzoną grafomotoryką nie lubią szlaczków, rysowania, kolorowania kredkami. Proszę kupić kredki trójkątne które pomagają prawidłowo trzymać je w dłoni oraz dużo, dużo ćwiczyć 🙂 Pozdrawiam ciepło!

  6. Witam serdecznie, proszę o inne pomysły syn 3 lata i 10 miesięcy chce malować ale każdy rysunek to zabazgrana kartka używa dużo kolorów problemy z motoryką. Nie chce malować kół kresek w pionie poziomie. Jesteśmy właśnie skierowani na badania szczegółowe

  7. Witam serdecznie, poszczę o więcej syn 3 lata i 10 miesięcy chce malować ale każdy rysunek to zabazgrana kartka używa dużo kolorów problemy z motoryką. Nie chce malować kół kresek w pionie poziomie. Jesteśmy właśnie skierowani na badania szczegółowe

Napisz komentarz