Co zrobić kiedy dziecko uparcie zgaduje wyrazy zamiast je czytać?

8

43845-O3VI4P

Niezależnie od tego, czy Twoje dziecko swoją przygodę z czytaniem rozpoczęło niedawno czy czyta już dość długo, ma takie czy inne zaburzenie, a może nie ma go wcale, może mieć jeden wspólny dla każdej z tych sytuacji kłopot – zgadywanie zamiast czytania. Znacie to? Jest pewien sposób. Dzieciaki się nie ucieszą, bo tu… nie da się zgadywać! 😀

Pomysłów na ten problem może być wiele. Może nawet są lepsze niż mój. A mój pewnie już niejedna z Was wymyśliła, bo jakiś bardzo odkrywczy nie jest. Na pewno też już gdzieś mogłyście o czymś podobnym słyszeć lub czytać 🙂

Mam wiele dzieci, które uczę czytać sylabami. Niezależnie od poziomu zaawansowania czytania oraz ilości poznanych sylab, problem jest taki sam. Wiele dzieci widząc początek wyrazu, resztę “dopowiada” sobie. I tak widząc przymiotnik “malinowy” – przeczytają “maliny“, “którego” – “który” (bo np.: ten wyraz mógł występować wiele razy we wcześniejszych zdaniach) itd…

I co teraz? Pseudoczytanki! 🙂 Czyli teksty zbudowane z wyrazów pozbawionych sensu… Wymyślać można bez końca i naprawdę wystarczy, że dziecko zna już choć jeden paradygmat sylab. Układamy zdania wymyślając abstrakcyjne wyrazy (zbudowane z 2 lub 3 sylab, dla dzieci starszych mogą być jeszcze bardziej rozbudowane). Całość wygląda jak “normalny” tekst – są wykrzykniki, pytajniki, kropki. Wiecie jak fajnie czyta się na głos takie teksty dodatkowo ćwicząc intonację? 😀 Zabawa gwarantowana!

12980707_1077619625635670_38669104_o

Przykład pseudotekstu dla Dziecka znającego sylaby paradygmatów: PA, MA, BA, LA.

 

Żeby zadanie nie było całkiem abstrakcyjnie i bardziej zaciekawiło dziecko, warto wymyślać interesujących bohaterów: może to być język wodza indiańskiego, mówiącego zwierzątka, ufoludka.

Co daje takie ćwiczenie? Dziecko nie może zgadywać. Owszem, przy pierwszej próbie może chcieć to robić. Ale kiedy okaże się, że nie jest to możliwe, odpuści 🙂 Ćwiczenie świetnie usprawnia analizę wzrokową, zmusza do uważnego czytania, pomaga w trzymaniu się kierunku czytania od lewej do prawej strony. Żeby tego było mało, wymusza ono od dziecka pełne skupienie i koncentrację, a to jak same wiecie – jest niezbędne podczas ćwiczeń czytania 🙂

dav

Zdjęcie pseudotekstu z zeszytu Chłopca, który czyta już wiele paradygmatów sylab (wraz z dwuznakami). Nie zaznaczałam sylabek, bo nie było tu takiej potrzeby.

Nie pozostaje Wam nic innego jak spróbować – mieszajcie sylaby, układajcie proste wyrazy, z nich zdania a z nich – pseudoteksty. Gwarantuję Wam, że ćwiczenie rozbawi Waszego ucznia i pobudzi jego wyobraźnię (w nieskończoność można wymyślać tłumaczenia takich tekstów, a więc “co ten indianin do nas powiedział?” 🙂 ).

dav

Zdjęcie z zeszytu Chłopca czytającego już paradygmaty sylab PA, MA, BA i LA.

Do dzieła! Czekam na Wasze pomysły! 🙂

M.

Share.

8 komentarzy

  1. Witam, Jak poradzić sobie z myleniem przez dziecko paradygmatow “ma” i”pa”? Pozdrawiam i dziękuje za pomoc:-)

  2. Na pewno się przyda. Dzieci też lubą te dziwne Minionki, które gadają po swojemu. Zrobię córce taki dymek do jego postaci 😉

  3. WITAM. MAM PROBLEMY Z DZIECKIEM . MA 6 LAT I CHODZI DO SZKOŁY PONIEWAŻ BYŁ OBOWIĄZEK PUSZCZENIA 6 LATKA DO SZKOŁY. MAJA BO TAK MA NA IMIĘ MOJA CÓRKA KTÓRA JEST Z GRUDNIA 2009R. MAM Z NIĄ PROBLEM BO NIE CHCE WCALE CZYTAĆ . CO BY MI PANI PORADZIŁA ? JAK JĄ ZACHĘCIĆ ŻEBY CHCIAŁA CZYTAĆ. AGNIESZKA

  4. Ciekawe, jestem jednak ciekawa jak się to przekłada na dalszą naukę… mianowicie chodzi mi o to czy dziecko mając błędnie zapisane słowo przeczyta je tak jak jest napisane i czy będzie wiedziało, że jest błąd czy poprawi… ??

  5. Może spróbuje Pani przez zabawę np. na lalki przykleić La, LO,lu itd i powiedzieć że to są ich imiona.

  6. Magdalena Rybka on

    Pani Beato, pseudowyrazy zaprezentowane w artykule nie są “błędnymi słowami” – to słowa zapisane w abstrakcyjnym języku. Nie da się ich porównać z żadną poprawną wersją, bo takowej nie posiadają. Chodzi o to, aby dziecko nauczyło się czytać dokładnie to co jest zapisane.

  7. Proszę o informację co zrobić jeśli dziecko zamiast się czyta sję zamiast dzieci czyta dzjecji, To co powinno być całością dzi , ci – literuje, nie potrafimy już od roku tego wykorzenić a to 2 klasa podstawówki. Serdecznie pozdrawiam.

  8. Magdalena Rybka on

    Pani Basiu być może podczas artykulacji język przybiera nieprawidłową pozycję, jednak ocenić to można tylko podczas szczegółowej diagnozy.

Napisz komentarz