Co zrobić, kiedy dziecko ma problemy z rozumieniem i zapamiętaniem tego, co przeczytało?

3

14697324_1211581945572770_1910546714_o

Na pewno znacie tą historię – czytacie z dzieckiem czytankę. Dziecko czyta mniej lub bardziej ładnie, ale czyta. Czyta, czyta, skończyło. – O czym przeczytałeś? Opowiedz mi. – Nie wiem, skupiałem się na tym, żeby ładnie przeczytać. Ja podobne scenki widzę bardzo często 🙂 I nie ukrywam, że ciągle staram się znaleźć na ten problem nowe remedium. Tym razem znalazłam świetną pomoc u wydawnictwa Moje Bambino. Będziecie zachwyceni! 🙂

Szukając nowych pomocy, które sprawdziłyby się w nauce poprawnego czytania ze zrozumieniem, odkryłam “Krótkie opowiadania do ćwiczeń rozumienia i czytania”. Pomoc naprawdę świetnie przygotowana, ćwicząca wiele (!) umiejętności, a co najważniejsze, nadająca się już dla dzieci powyżej 3 roku życia (aż do uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej). W pudełku znajdziecie 5 zestawów – opowiadań: W ogrodzie, Na wsi, W sklepie, Pokój z zabawkami, Urodziny Oli (zwróćcie uwagę, jak dobrze względem dzieci dopasowane zostały te tematy). Po otwarciu pudełka zestawy prezentują się tak:

moje bambino zawartość

Każdy z 5 zestawów składa się z 6 zadań, ćwiczących nie tylko umiejętność czytania ze zrozumieniem. Aby pokazać Wam jak to w praktyce wygląda, przyjrzyjmy się dokładnie jednemu z zestawów. Wybieram “Na wsi” :). Zobaczcie co zawiera:

Na wsi zestawNa zdjęciu powyżej widzicie opowiadanie oraz 6 zadań. Teraz przyjrzyjmy się każdemu po kolei:

  1. OPOWIADANIE – “NA WSI”

opowiadanieZaczynamy od pierwszego zadania – czytanki. Prosty tekst, który możecie przeczytać dziecku (dla dzieci nieczytających) lub dziecko może przeczytać je samodzielnie (dzieci starsze). Aby zadanie było łatwiejsze, tekst został podzielony na sylaby za pomocą koloru. Nie jest ani za długi, ani za krótki dla dziecka. Opowiadanie jest ciekawe, pobudza wyobraźnię dziecka i zachęca go do uważnego czytania lub słuchania.

2. POKOLORUJ RYSUNEK ZGODNIE Z TREŚCIĄ WYSŁUCHANEGO (LUB PRZECZYTANEGO) TEKSTU

kolorowankaŚwietne ćwiczenie, które nie tylko sprawdzi pamięć Twojego dziecka (czy pamięta szczegóły usłyszane lub przeczytane w czytance?), ale także poćwiczy jego umiejętności grafomotoryczne. Kredki w dłoń i do dzieła! 🙂 (aby zestaw posłużył wiele razy, wystarczy włożyć obrazek w dołączoną folię i kolorować pisakami suchościeralnymi na jej powierzchni).

 

3. PRZYJRZYJ SIĘ RYSUNKOWI I SPRÓBUJ ZNALEŹĆ ELEMENTY, KTÓRE NIE ZGADZAJĄ SIĘ Z TREŚCIĄ TEKSTU

co jest nie tak?Tym razem oprócz cały czas ćwiczonej pamięci, ćwiczymy uwagę i koncentrację dziecka, a także jego umiejętność analizy wzrokowej. Kolorowy obrazek od razu przykuje uwagę Malucha i zachęci go do opowiadania i skupieniu się na zadaniu.

 

4. ODPOWIEDZ NA PYTANIE DO TEKSTU

prawda-fałszTu sprawdzamy pamięć dziecka. Co udało mu się zapamiętać po przeczytaniu lub wysłuchaniu tekstu? Podczas odpowiedzi, ćwiczymy budowanie zdań poprawnych gramatycznie i zwracamy uwagę na prawidłową artykulację. Jeśli dziecko odpowie prawidłowo, może pokolorować fragment ilustracji znajdującej się obok pytań. I znów poćwiczy prawidłowy chwyt i umiejętność grafomotoryki 😉

5. PRAWDA – FAŁSZ

14699473_1211582515572713_1554342613_oKolejne zadanie sprawdzające pamięć dziecka. Za każdym razem również korzystamy z kredek – po poprawnej odpowiedzi kolorujemy buźkę wesołą, a po błędnej smutną. Zadanie zdecydowanie motywuje dziecko, do wysiłku umysłowego i przypomnienia sobie prawidłowej odpowiedzi.

 

6. HISTORYJKA OBRAZKOWA 4 -ELEMENTOWA

historyjka obrazkowaKolejne zdanie to historyjka obrazkowa. Obrazki musimy wyciąć, a następnie podać dziecku, aby ułożyło je w kolejności zgodnej z przeczytanym lub usłyszanym opowiadaniem. Historyjka sprawdza nie tylko pamięć dziecka, ale ćwiczy także myślenie przyczynowo-skutkowe, analizę wzrokową oraz koncentrację i uwagę. Kiedy dziecko ułoży, historyjkę, opowiada ją słownie, a podczas tego ćwiczy poprawną artykulację. Dzieci czytające mogą samodzielnie stworzyć podpisy do historyjki. Moim zdaniem, kolorowe obrazki od razu zachwycą dziecko, które nawet nie zauważy, że poza dobrą zabawą cokolwiek ćwiczy czy uczy się 🙂

7. UZUPEŁNIJ LUKI

                   uzupełnij luki            uzupełnij luki 2

Przed dzieckiem leżą paski ze zdaniami, w których są puste okienka. Obok rozsypane są kolorowe obrazki. Zadaniem dziecka jest wysłuchać lub przeczytać zdania i uzupełnić je odpowiednimi obrazkami. Kiedy wszystkie luki zostaną uzupełnione, dziecko układa zdania podobnie jak historyjkę obrazkową – w kolejności zgodnej z przebiegiem opowiadania. Jeśli uczeń potrafi samodzielnie pisać, ułożone zdania będą świetną okazją do poćwiczenia pisania – wszystkie zdania mogą zostać przepisane do zeszytu. To ćwiczenie sprawdzi pamięć Twojego dziecka, uruchomi jego myślenie przyczynowo-skutkowe, pobudzi analizę wzrokową.


Każde z 5 opowiadań ma taki sam zestaw ćwiczeń jak te, które pokazałam Wam na przykładzie opowiadania “Na wsi”. Jak sami widzicie – jest ich naprawdę sporo. Zadania wykonane są z grubszej tekturki, a przez to bardziej odporne na uszkodzenie i zniszczenie. Każdy zestaw zapakowany jest osobno w folię, a oprócz tego zestawy ponumerowane są literami od A do E. Nie musicie się więc obawiać, że coś Wam się pomiesza 🙂

Ja jestem zachwycona ilością zadań i możliwością ćwiczeń tak wielu umiejętności. Jeśli Wy także szukacie pomocy, która ułatwi Waszym Maluchom czytanie lub słuchanie ze zrozumieniem, a przy tym poćwiczy ich analizę wzrokową, myślenie logiczne, pamięć, koncentrację i grafomotorykę, to szczerze polecam Wam “Krótkie opowiadania do ćwiczeń rozumienia i czytania“. Znajdziecie je tutaj – KLIK!

 

Podobał Wam się wpis? Chcecie więcej? A może macie sugestie dotyczące kolejnych wpisów? Zostawcie po sobie ślad i dodajcie komentarz poniżej posta 🙂 Będzie mi bardzo miło!

M.

 

Share.

3 komentarze

Napisz komentarz