Stymulacja rozwoju od noworodka – nowa moda czy nowe korzyści?

0

“- Dla noworodka to idealny będzie czarny kocyk w białe wzory, no ostatecznie w czerwone. Też mogą być. -Jak to? Dla takiego Maluszka takie kolory?!” O co chodzi? Śpioszki w beżowe misie z pastelowo-różowymi czapeczkami zostaną niezauważone? Nie poprawią nastroju dziecka? Jeśli chcecie dowiedzieć się o co tyle szumu, to zapraszam 🙂

O co chodzi? O stymulację rozwojową noworodków i małych dzieci. I o ich preferencje (także kolorystyczne) oraz umiejętności Szanowni Państwo 🙂  Oczywiście, we wszystkim musimy znać umiar. I powiem Wam szczerze, że stymulacja noworodka to wcale nie są jakieś skomplikowane ćwiczenia. Nie sądzę, żeby jakakolwiek matka, w której świecie pojawia się Maleńki Człowiek, miała czas między przewijaniem, karmieniem, uspokajaniem, ogarnianiem domu, wymyślać ćwiczenia stymulujące. Nie w tym rzecz. A teraz krótko i do rzeczy:

  1. PO CO STYMULOWAĆ MÓZG JUŻ OD PIERWSZYCH DNI ŻYCIA?

Jeśli czytaliście już moje wcześniejsze posty dotyczące zmian w mózgu powstałych na skutek uczenia się (KLIK!), to pewnie pamiętacie, że:

  • Tylko podczas poznawania i uczenia się nowych rzeczy, w dziecięcym mózgu powstają nowe komórki i połączenia między nimi.
  • Coraz większa ich ilość powoduje, że mózg pracuje sprawniej, szybciej i łatwiej uczy się nowych rzeczy.
  • To z kolei przekłada się na praktyczne funkcjonowanie w świecie – dziecko szybciej uczy się nowych umiejętności, rozwija się, zdobywa nowe osiągnięcia.

Szukając pomocy, które nadałyby się w stymulacji rozwoju niemowlaka natknęłam się na “Serię dobra książeczka” autorstwa Pani Agnieszki Starok. Co to takiego? Pakiet 7 książeczek, przeznaczonych dla dzieci od urodzenia, aż do trzeciego roku życia (książeczki dzielą się na przedziały wiekowe: 0-3 miesięcy, 3-6 miesięcy, 6-12 miesięcy, 1-1,5 roku, 1,5-2 lat, 2-2,5 roku, 2,5-3 lat). Dlaczego Wam je polecam?

  • Książeczki mają niewielki rozmiar, który dopasowany jest do małej rączki dziecka.
  • Wykonane są z grubej, wytrzymałej tektury.
  • Każda książeczka opracowana została zgodnie z założeniami i osiągnięciami psychologii rozwojowej (nic nie jest tu wyssane z palca!)
  • Książeczki zawierają starannie dobrane kolory do wieku dziecka, piękne i wyraźne ilustracje.
  • Każda z książeczek posiada opis umiejętności dziecka w danym przedziale wiekowym.

0-3 MIESIĘCY

Maluch w tym wieku ma jeszcze bardzo słaby wzrok, nie widzi zbyt wyraźnie, nie dostrzega szczegółów. Noworodkowi naprawdę jest zupełnie obojętne, czy na kocyku, którym jest otulony, znajdują się misie czy kotki. Uwierzcie – o wiele bardziej zainteresowałby go kocyk w czarno-białą szachownicę 🙂 Zapytacie – “Jak to? Takie ponure kolory dla noworodka?” Ano tak.W opisie umieszczonym na  książeczce dowiecie się, że noworodek najlepiej odbiera mocny kontur oraz kontrast – kolory: czarny, biały, czerwony i zielony będą dla niego najbardziej interesujące.

3-6 MIESIĘCY

Maluch zaczyna bardzo powoli dostrzegać większą ilość kolorów i abstrakcyjne kształty. Ilustracje nadal nie powinny być zbyt szczegółowe.

6-12 MIESIĘCY

Nareszcie możemy zacząć oglądać z dzieckiem konkretne obrazki. Ale uwaga – ilustracja powinna być jedna na jednej stronie, a także powinna posiadać gładkie tło. To etap, kiedy dziecko skupia wzrok na obrazkach przedstawiających najbliższe mu otoczenie (zabawki, zwierzęta domowe, jedzenie, członkowie rodziny). Ty jako rodzic powinieneś jak najwięcej mówić do dziecka, opowiadać mu o obrazku, na który patrzycie, naśladować odgłosy. To etap, w którym dziecko chłonie i zapamiętuje je, próbuje powtarzać. A to jak już się domyślacie, wpływa jak najbardziej pozytywnie na jego rozwój mowy 🙂 .

1-1,5 ROKU

Czas na coraz więcej szczegółów a także wydarzeń na ilustracjach. Dziecko może oglądać książeczkę oraz słuchać prostych, nierozbudowanych zdań. Ważne, aby obrazki odnosiły się do codziennych doświadczeń i przeżyć dziecka.

1,5-2 LAT

Dziecko w tym przedziale wiekowym może poznawać już proste historie i dialogi, które dotyczą najbliższego mu otoczenia. Obrazki zawierają coraz więcej szczegółów i kolorów. Postaci są rzeczywiste i konkretne. Zdania, których dziecko słucha (odczytywane przez rodzica) są złożone, zawierają dużo wyrażeń dźwiękonaśladowczych i odgłosów.

2-2,5 ROKU

Dziecko w tym wieku poznaje już i słucha zdań podrzędnie złożonych. Książeczka opowiada prostą, nieskomplikowaną historię z stałą liczbą bohaterów. Dziecko nadal słucha wielu odgłosów i wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Nie musi jeszcze zapamiętywać kolorów ani potrafić policzyć elementów na obrazku.

2,5-3 LAT

Na ostatniej książeczce możemy przeczytać: “Dobra książeczka dla dziecka w tym wieku to taka, która pokazuje mechanizmy pewnych działań i zachowań. W ten sposób rozwija się u dziecka myślenie przyczynowo-skutkowe. Książka powinna mieć prostą fabułę, zawierać dużo dialogów i wyrazów dźwiękonaśladowczych. Dzieci na tym etapie lubią bajki, w których bohaterami są zwierzęta zachowujące się jak ludzie. (…).


Seria dobra książeczka to pozycja, którą warto nabyć dla swoich obecnych lub przyszłych Maluszków. Na pewno będzie to dobra inwestycja w rozwój dziecka, który odbywał się będzie podczas wspaniałej zabawy z rodzicem. Zamówić ją możecie przez Internet – dotrze do Was w przepięknej, ekologicznej paczuszce 🙂

Share.

Napisz komentarz