Rozwój dziecka od 7 do 9 miesiąca życia

0

Rozwój dziecka od 7 do 9 miesiąca życia.

 

W 7 miesiącu życia dziecko potrafi już trzymać po 1 przedmiocie w rączkach, dodatkowo swobodnie obraca się w obie strony, potrafi już siedzieć, a co za tym idzie gaworzy, reduplikuje sylaby MAMAMA, PAPAPA, BABABA, TATA itd. Dodatkowo maluch w tym wieku zaczyna sięgać po przedmioty i coraz lepiej wychodzi mu celność podczas tej czynności. Dziecko w tym wieku siedzi i rwie się do wstawania, zaczyna bać się nieznanych mu osób, zaś na dźwięk mamy, taty czy babci zaczyna się uśmiechać i gaworzyć. Nasze dziecko zaczyna wykazywać zachowania intencjonalne tzn. pokazuje wyraźnie, kiedy czegoś nie chce np. jeść, reaguje wtedy grymasami i płaczem. Zaczynają interesować go skomplikowane zabawki, śledzi przedmiot spadający ze stołu, szuka schowanej zabawki.

Stymulacja 7 miesięcznego dziecka:

  • ćwiczenia motoryki dużej – stawianie malucha przy poręczy, aby mógł próbować stać samodzielnie;
  • mów jak najwięcej do dziecka, niech obserwuje wykonywane czynności np. robienie kawy w kuchni;
  • zabieraj dziecko do różnych miejsc: zoo, park, basen, jezioro;
  • obserwuj dominację ręki dziecka, którą rączką sięga po przedmioty;
  • baw się z dzieckiem w chowanie pod chusteczką zabawki, sprawdzaj czy maluch zapamiętuje, gdzie np. schowałaś misia, kiedy prezentujesz mu 2 zabawki;
  • naśladuj gaworzenie dziecka, staraj się z nim jak najwięcej rozmawiać, baw się w A ku ku!, Kosi kosi łapci itd.

 

W 8 miesiącu życia dziecko pewnie już siedzi i podejmuje pierwsze samodzielne próby wstawania i stania, dodatkowo manipulacyjnie bawi się przedmiotami – obraca, kołysze, przekręca. Dziecko w tym wieku żegna się ze znajomymi osobami robiąc rączką „papa”, gestami pokazuje co chce, a czego nie, bawi się turlając z rodzicem piłkę, żywo reaguje na głaskanie, przytulanie czy wygłupy.

Stymulacja dziecka w 8 miesiącu życia:

  • baw się z dzieckiem piłką, ucz go rzucać, turlać, podawać, będzie to ćwiczyło zarówno motorykę jak i koordynację wzrokowo – ruchową;
  • mów do dziecka jak najwięcej, zwracaj się do niego po imieniu, aby uczyło się go i reagowało na niego;
  • postaraj zostawić choć na krótką chwilę pod opieką kogoś innego, cioci czy wujka, aby Maluch stawał się samodzielny;
  • ucz dziecko polecenia „daj”, prezentuj mu różne przedmioty, nazywaj, następnie proś o podawanie, pokazuj dziecku, że cieszysz się, że podało dobrą zabawkę, bij dziecku brawo J
  • dziecko w tym wieku może posmakować różnych produktów np. banana czy chrupka, włóż mu do rączki i niech samo próbuje zjeść, to również dobry początek na rozpoczęcie karmienia wg zasad metody BLW – link J

9 miesięczne dziecko podejmuje, czasem udane próby stawania, zaczyna interesować go wszystko co wydaje dźwięki, raczkuje, zagląda. Dodatkowo pojawia się wtedy bardzo ważna umiejętność – pole wspólnej uwagi – zaczynają zachodzić relacje 3 stronne, maluch patrzy na przedmiot, który pokazujemy mu palcem np. auto za oknem. Jego zachowania zaczynają być intencjonalne, krzyczy i gaworzy w celu zwrócenia na siebie uwagi. W tym czasie mogą zacząć pojawiać się już pierwsze słowa, które często nie przypominają ich. J 9 miesięczne dziecko pokazuje palcem szczegółów zabawek, np. oko czy nos, jego rączki stają się coraz bardziej precyzyjne, zaczyna dostrzegać, że łyżka uderzając o pokrywkę od garnka może wydawać fajne dźwięki. Maluch w tym wieku bardzo lubi towarzystwo, chce zwracać na siebie uwagę, wie co cieszy mamę lub tatę więc to robi, czekając na brawa (lub bije sobie sam). J Dziecko w tym wieku zaczyna naśladować dorosłych, robi coś, aby cię uszczęśliwić, reaguje na swoje imię, rozumie zakazy i nakazy.

Stymulacja dziecka w 9 miesiącu życia:

  • prezentuj dziecku wyrażenia dźwiękonaśladowcze, mów jak robi konik (iha), krówka (mu) czy piesek(hau hau); pokazuj dziecku figurki zwierząt lub obrazki i pytaj kto to;
  • dawaj dziecku do zabawy instrumenty, możesz sama zrobić mu zestaw grających słowików do których możesz wsypać kaszę, mąkę czy inne produkty, które w momencie potrząsania będą wydawały dźwięki, pokazuj dziecku, że dwa klocki również wydają dźwięki;
  • staraj się ograniczać dziecku ilość zabawek, nie dawaj 10 tylko 1, aby mogło skupić się na 1, a na pewno znajdzie mnóstwo ciekawych zastosowań J
  • pokazuj dziecku zdjęcia domowników, nazywaj, pytaj kto jest na poszczególnych, proś o podawanie;
  • baw się z dzieckiem w robienie głupich, śmiesznych min i naśladowanie ich,
  • stymuluj dziecko do przemieszczania się, raczkowania, baw się z nim w ganianego – ruch naprzemienny rąk i nóg uaktywnia pracę mózgu;
  • możesz zacząć z dzieckiem zabawę w sortowanie, wrzucajcie do jednego pojemnika klocki czerwone, zaś do drugiego klocki zielone, do jednego piłki, do drugiego autka;
  • buduj z dzieckiem wieżę z klocków;
  • oglądaj z nim książeczki, nazywaj, niech dziecko pokazuje paluszkiem, używaj jak najwięcej prostych słów i wyrażeń dźwiękonaśladowczych;
  • ćwicz motorykę małą dziecka, dawaj mu butelki do zakręcania i odkręcania, słoiki, bardzo fajna zabawka, która stymuluje motoryczne dziecko, a jednocześnie się nie nudzi jest tablica manipulacyjna;
  • rozkładaj dziecku w mieszkaniu ciekawe zabawki, tak aby musiało po nie sięgnąć lub się przemieścić;
  • baw się z dzieckiem w branie i dawanie, karmienie się wzajemnie, karmienie lali czy misia;

 

Przykłady stymulacji, które zostały zaprezentowane wyżej to jednocześnie pomysły – jak bawić się z dzieckiem. Etap od 7 miesiąca do 9 to wspaniały czas rozwoju malucha, który zaczyna intencjonalnie reagować, prowadzi dialog z dorosłymi (na swoim poziomie), jest bardzo ciekawy świata, towarzyski, dlatego należy dostarczać mu jak najwięcej pozytywnych bodźców, które będą uaktywniały mózg.

Powodzenia 🙂

 

Share.

Komentarze wyłączone.