Rozwój dziecka od 4 do 6 miesiąca życia

1

Z poprzedniego artykułu wiecie już jak stymulować Maluszka w pierwszych trzech miesiącach życia. Dziś zapraszam Was na opis trzech kolejnych.

Dziecko, które zaczyna czwarty miesiąc życia jest już zupełnie inną istotką, niż jeszcze trzy miesiące wcześniej. Zmiany w jego rozwoju widać z dnia na dzień, a ono samo „rośnie w oczach”. Aż chciałoby się zatrzymać czas, ale z drugiej strony tak bardzo czekamy na ten pierwszy świadomy uśmiech, na samodzielne kroki, pierwsze słowa… Ok. –  rozpędziłam się! Trzymajmy się dziś przedziału 4-6 miesięcy. A co w nim się dzieje?

Ogromny BUM przeżywa mała i duża motoryka dziecka. Całe otoczenie staje się coraz bardziej interesujące, więc głowa dziecka już w wieku 4 miesięcy zaczyna sztywno utrzymywać się podczas noszenia go na rękach. Miesiąc później unosi się ono już na przedramionach aby dojrzeć to, co je interesuje, aż w końcu doskonali umiejętność obracania główki w kierunku bodźca w wieku 6 miesięcy.  Czteromiesięczny maluch obraca się już sam na bok, miesiąc później obraca się z pleców na brzuch, a w wieku 6 miesięcy z brzucha na plecy. W wieku 4 miesięcy (jeśli tylko dziecko trzyma już sztywno główkę), możemy próbować sadzać je z naszą pomocą i całkowitym podparciem. Ten trening pomoże dziecku w wieku 5 miesięcy siedzieć samodzielnie z podparciem, a miesiąc później już bez podparcia. Coraz silniejsze stają się także nóżki dziecka – podtrzymywane pod pachami dziecko opiera  się już na nich całym ciałem. W wieku 6 miesięcy możemy już podciągać za rączki maluszka leżącego lub siedzącego do pozycji stojącej. Wtedy też zobaczycie pierwsze próby stawiania kroczków – marzenie każdego rodzica! J Cały świat jest dla małego człowieka taki ciekawy – w wieku 4 miesięcy wykształca się u niego chwyt prosty. Miesiąc później zobaczysz jak wyciąga ono już rękę po interesujący je przedmiot i przekłada go sobie z ręki do ręki. Mając pół roku, dziecko manipuluje już wszystkimi przedmiotami w ten sam (jeszcze) sposób i wykształca chwyt dłoniowo-łokciowy.

Jak zatem stymulować motorykę Małego szkraba między 4 a 6 miesiącem życia?

  • Przesuwaj przed oczami czerwony lub biało-czarny Kiedy dziecko zauważy go, podnoś delikatnie do góry, aby przez to ćwiczyło unoszenie główki.
  • Złap leżące dziecko za rączki i delikatnie podnoś do góry do pozycji siedzącej (rób to tylko jeśli dziecko przyciąga brodę do klatki piersiowej).
  • Kiedy Maluch skończy 5 miesięcy, posadź go na twardej powierzchni, a następnie przytrzymaj bioderka i nogi.
  • Jeśli dziecko trzyma już główkę prosto, ćwicz z nim opieranie się na nóżkach. Trzymając go pod paszki, oprzyj jego bose stópki o twarde podłoże. Próbuj także z pozycji leżącej podciągać go do stojącej. Możesz także powiesić na łóżeczku kolorowe obręcze, które zachęcą dziecko do podnoszenia się na nich.
  • Aby stymulować zmysł dotyku i chwyt niemowlęcia, połóż je rozebrane na kocyku, a wokół umieść przedmioty o różnej fakturze ( coś z gąbki, z plastiku, coś twardego itd.). Niech dziecko dotyka przedmiotów własnym ciałem.
  • Leżącemu dziecku na plecach podawaj zabawki w czerwonym lub czarno-białym kolorze. Podawaj je raz z prawej, raz z lewej strony. Przesuwaj zabawki nad głową dziecka z jednej strony na drugą. Możesz też obrócić dziecko na brzuch i położyć zabawkę przed nim – prowokuj je, aby samo po nią sięgało.

 

Spostrzeganie wzrokowe maluszka staje się także coraz bardziej świadome. Dziecko z coraz większym zaciekawieniem ogląda przedmioty trzymając je w dłoni, spogląda na rzeczy ułożone przed nim. W piątym miesiącu życia maluch skupia już wzrok na ustach osoby mówiącej do niego, a także potrafi spoglądać za czymś, trzymając jednocześnie inny przedmiot w rączce. Coraz sprawniej funkcjonujący wzrok pozwoli dziecku powoli uczyć się oceny odległości leżących przedmiotów, a także spoglądania za przedmiotami, które znikają z pola widzenia. Te dokonania sprawiają, że dziecko sprawia wrażenie coraz bardziej świadomego i chłonnego wiedzy – wszystko je interesuje, wszystko chce zobaczyć. I bardzo dobrze!

Jak stymulować percepcję wzrokową naszej pociechy?

  • Pomaluj usta na czerwono – pochylając się nad dzieckiem mów do niego melodyjnie i chowaj się (na przemian).
  • Włóż maluchowi do ręki grzechotkę w kontrastowych barwach. Trzymając rączkę dziecka w swojej dłoni potrząsaj nią.
  • Wykorzystajcie kąpiel – wrzuć do wanienki kilka kolorowych zabawek i pokazując je dziecku wypowiadaj wyrażenia dźwiękonaśladowcze (BAM, HOP HOP itd.).
  • Pięciomiesięcznemu dziecku wkładaj do rączek różne przedmioty i obserwuj czy bawi się nimi.
  • Miesiąc później przygotuj np.: butelkę plastikową ze szklanymi koralikami w środku. Pokaż dziecku w jaki sposób wydobyć z niej dźwięk i zachęć by powtórzyło.
  • Trzymając dziecko na kolanach, zrzucaj ze stołu różne przedmioty – zwróć uwagę czy Maluszek szuka ich wzrokiem.

Percepcja słuchowa dziecka między czwartym a szóstym miesiącem życia również przeżywa swój intensywny rozwój. Nie jest ona oderwana od pozostałych sfer poznawczych. Maluch koncentruje wzrok na grzechotce, a więc słucha wydawanych przez nią dźwięków. Potrafi  już także tak operować różnymi przedmiotami, aby wydobyć z nich dźwięki – to dopiero frajda jak się uda! Mały człowieczek jest bardzo ciekawski – wsłuchuje się w wypowiedzi dorosłych, odwraca głowę szukając źródła dźwięku czy usłyszanej rozmowy.

Propozycje ćwiczeń stymulujących percepcję wzrokową to np.:

  • Wkładaj dziecku do rączki przedmioty, które wydają różne dźwięki podczas potrząsania nimi (muszą być dostosowane do wieku dziecka!).
  • Prezentuj dziecku jakie odgłosy wydają przedmioty podczas gdy Ty nimi potrząsasz (np.: kulki w butelce, łyżka w szklance, drewniana łyżka o plastikowy talerzyk).
  • Noś dziecko na rękach i opowiadaj mu co widzicie – używaj wielu wyrażeń dźwiękonaśladowczych, mów w sposób jak najprostszy, wolno i wyraźnie.
  • Czytaj dziecku bajeczki, ułóż je tak, aby mogło obserwować Twoją twarz.
  • Spróbuj szeleścić papierem za dzieckiem, sprawdź czy odwraca się i szuka źródła dźwięku.
  • Pamiętaj, powtarzaj każdy dźwięk jaki wyda dziecko, zachowuj się jak jego „echo”.
  • Sześciomiesięczne dziecko możesz zachęcać do wykorzystywania przedmiotów w celu wydobycia dźwięków – najpierw Ty pokazujesz jak to zrobić, następnie wkładasz dziecku przedmiot do rąk i zachęcasz do naśladowania.

Czteromiesięczny Bobas wymawia już wszystkie samogłoski oraz próbuje „przemycić” pierwsze spółgłoski prymarne – P, B, M. Warto zaznaczyć, że około 6 miesiąca życia pojawia się gaworzenie samonaśladowcze – dziecko wypowiada pierwsze sylaby i samo siebie naśladuje tworząc ciągi typu: MA MA MA, DA DA DA itp. Więcej o gaworzeniu samo naśladowczym możecie doczytać tutaj: KLIK!

Mowę dziecka warto wspierać od samego początku. Jak zatem to robić?

  • Mówić, mówić i jeszcze raz mówić – nazywaj otoczenie, mów co robisz w danym momencie z dzieckiem, opowiadaj co widzicie.
  • Mów wolno, wyraźnie z lekko wznoszącą intonacją.
  • Staraj się aby podczas mówienia wzrok dziecka koncentrował się na Twoich ustach (czerwona szminka).
  • Każdy wypowiedziany przez dziecko dźwięk powtarzaj jak echo.
  • Od czwartego miesiąca życia spróbuj to Ty wypowiadać samogłoski i sylaby, aby dziecko próbowało cos powtórzyć.
  • Śpiewaj dziecku kołysanki, czytaj wierszyki – raz głośno, raz szeptem.

Zmiany w rozwoju dziecka zauważamy także w zakresie rozwoju emocji. W poprzednim artykule pisałyśmy, że w trzecim miesiącu życia niemowlę zaczyna odpowiadać uśmiechem na uśmiech. Miesiąc później zauważycie, że jeśli zostawione zostanie przez dłuższą chwilę samo w łóżeczku, będzie bardzo zaniepokojone brakiem obecności mamy. Kolejny miesiąc później zacznie się pojawiać jeszcze jedna nowa reakcja – niepokój podczas poznawania nowych osób.

Dziecko na tym etapie jeszcze nie mówi – jego komunikacja to szereg pozawerbalnych komunikatów: ruchy, napięcie mięśni, mimika (złość, smutek).

  • Obserwuj dziecko i ucz się jego reakcji na różne sytuacje.
  • Mów łagodnym, spokojnym tonem.
  • Pamiętaj aby chwaląc lub ganiąc dziecko, wyrażać emocje adekwatnie i wyraziście do sytuacji (wyraźna mimika, ton głosu).
  • Czytaj dziecku bajeczki – spokojnie możesz to robić już od 6 miesiąca życia. Najważniejsze jednak, aby wyraźnie zaznaczać tonem głosu emocje jakie przekazujesz dziecku bajką.

 

Na dzisiaj to tyle. Wkrótce opublikujemy nowy artykuł dotyczący rozwoju dziecka między 7 a 9 miesiącem życia – to dopiero będzie rozwojowa rewolucja! Ale teraz – ciii…. J Trzymam za Was mocno kciuki, pamiętajcie – mamy ogromny wpływ na rozwój naszych dzieci. Nie zmarnujmy tego!

Share.

1 komentarz

  1. Bardzo zastanawiają mnie ćwiczenia motoryki dużej. Może lepiej jednak iść za radą fizjoterapeuty niż psychologa i logopedy i jednak nie sadzać i nie podciągać do siadu dzieci tak małych… Polecam lekturę bloga Prostujemy dzieciaki. Świetne źródło wiedy jak stymulować motorykę dużą niemowlaka zgodnie z wiedzą soechalistów http://prostujemydzieciaki.pl/2017/12/11/6-miesiecy-i-nie-siedzi/

Napisz komentarz